We probeeren voor een woonplaats een lijst met wijken uit locatieserver te halen, maar dat gaat wat moeizaam. BAG records bevatten een woonplaats, maar geen wijk informatie, en CSB data bevat wel wijk data, maar dan weer geen woonplaats data. Hoe koppelen we CBS wijkcode aan een BAG woonplaats?
Ik ga er hierbij van uit dat een buurt in een wijk, en een wijk in een woonplaats ligt… maar misschien is dat geen goede aanname.
Mogelijk helpt dit: API Wijken en buurten - 3 van rkettelerij.
Kan. Maar dan krijg je dus een lijst wijken binnen een gemeente, dat kunnen er nogal veel zijn. Van een CBS bron kan je dan weer niet terug linken naar een woonplaats (tenzij je ingewikkelde locatie data gaan vergelijken?)
Je aanname is correct, omdat woonplaatsen binnen 1 gemeente moeten vallen, en landsdekkend moeten zijn. Dus dat scheelt. Voor zover ik weet is er inderdaad geen administratieve koppeling te vinden tussen woonplaatsen en wijken, wel tussen wijken en gemeenten. Maar
da’s toch niet zo ingewikkeld? Kun je met QGis prima doen, zeker als je beide datasets download.
Overigens weet ik niet wat je achterliggende vraag is, maar hou er rekening mee dat sommige gemeenten slechts 1 woonplaats hebben gedefinieerd voor de hele gemeente - en dat het officiele BAG-adres van panden dus niet overeenkomt met het adres dat dagelijks gebruikt word. Plus nog zo wat eigenaardigheden, er zijn bijvoorbeeld een aantal dubbele woonplaatsnamen.
Hier zie je hoe de wijken en woonplaatsen samenhangen in en rond de gemeente Utrecht. Grenzen sluiten niet aan elkaar. Soms zijn er meerdere woonplaatsen per wijk. Soms zijn er meerdere wijken per woonplaats. Kortom: het is een hele klus! De wijken zijn ingekleurd naar gemeente en hebben een lichtgrijze kleur. De woonplaatsgrenzen zijn donkergrijs getekend.
Bedankt voor de visualisatie. Weer wat geleerd.
Dit verbaast me zeer, met name die meerdere woonplaatsen per wijk.
Bij het CBS lees ik namelijk:
De WBI (wijk-buurt-indeling) is een geografische onderverdeling van gemeenten in kleinere ruimtelijke eenheden. Het is een hiërarchische indeling waarbij de buurt geldt als de kleinste eenheid en de wijk als een cluster van buurten. De wijken worden weer geclusterd tot de totale gemeente. In de indeling zijn de grenzen, codes en namen van wijken en buurten opgenomen.
Welke bronnen heb je hier gebruikt?
De wijken komen uit de CBS Wijk- en buurtkaart 2025 en de woonplaatsen komen uit de BAG van september 2025. Volgens mij sluit de beschrijving die jij citeert deze situatie niet uit, toch? De woonplaatsen De Meern, Vleuten en Haarzuilens liggen allemaal in de wijk Vleuten-De Meern.
Je hebt gelijk; ik las in de CBS uitleg “gemeente” maar interpreteerde dat even als “woonplaats” ![]()