Link naar Topotijdreis vanuit GIS viewer (met parameters)

Hallo,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om vanuit een GIS viewer (of QGIS) door te linken naar een bepaalde locatie in de Topotijdreis website. Bijvoorbeeld door op een punt in de kaart te klikken, waarna zich een tabblad in de webbrowser opent met die locatie in Topotijdreis.

Je moet dan dus ergens parameters (x, y van het punt, eventueel een schaal) mee kunnen geven. Hoe zoiets werkt vanuit de QGIS / Viewer kant weet ik wel, maar kan de Topotijdreis website die ook overnemen en gebruiken?

Groet,
Willem Hoffmans

Beste Willem,

Topotijdreis biedt ondersteuning voor url parameters. Hierbij zijn de relevante waardes:
year=
x=
y=
l= (zoomlevel)
datatype=maps (of magery)

Voorbeeld: Topotijdreis: 200 jaar topografische kaarten

Ik verwacht dat er binnenkomt een update van Topotijdreis live gaat waarbij de parameters ook iets wijzigen (maar met compatibility met de huidige parameters) en direct zichtbaar zijn in de url tijdens het bekijken / werken met topotijdreis.

Hoi Willem,

In aanvulling op het antwoord van @JBak:

Je zou ook eens naar deze app kunnen kijken: Historische Tijdreis

Deze heb ik in elkaar geknutseld met de ArcGIS API for JavaScript en ik heb hierover contact gehad met Richard Witmer van het Kadaster (voor zijn toestemming om deze app te delen).

Er is een swipe button om de historische situatie te vergelijken met het heden.

En je kunt ook twee momenten in de tijd met elkaar vergelijken, zoals hier bijvoorbeeld Groenlo in 1950 (links) en 1980 (rechts), met de kanalisering van de Slinge en de bouw van een brouwerij ten noorden van de oude kern (het beste pils van Nederland :slight_smile: ):
https://twiav.nl/nl/geschiedenis/historische_tijdreis.htm?x=239433&y=451190&n=10&j=1980&jl=1950

Met Ctrl-U kun je de broncode bekijken.

Groet,

Egge-Jan

P.S. Ik ben benieuwd naar de update van Topotijdreis.

Misschien is het niet wat je wil, maar ik wil het toch even genoemd hebben: Je kan topotijdreis ook in je GIS-viewer zelf als kaartlaag laden.

Zo, dat is snel!
Thanks, dat is precies wat ik zocht. Hier kan ik wel verder mee.

@e.j.h.polle: zeker ook interessant. Ik speel dit door naar een collega, hij gaat over de implementatie en bijbehorende eventuele extra wensen.

Groet,
Willem

Ik heb een plugin gemaakt om de topotijdreis kaartlagen in QGIS te laden met een druk op een knop. Ik moet nog steeds een keer uitzoeken hoe ik hem toegevoegd krijg aan de qgis plugin lijst maar ik kan hem wel toezenden.