Linked data verwijzing naar BRT voorkomens

Hallo allen,
Ik wil in json-ld via een IRI verwijzen naar een object in de BRT (vnl plaatsnamen en geografische gebieden). Het is mij niet helemaal duidelijk hoe dat moet. Uitgaande van bijvoorbeeld: TOP10NL - brt - Kadaster Triple Store vind je verschillende voorbeelden van peristente url’s, maar deze bestaan los niet of er is een soort redirect naar een HTML pagina. (bijv:https://brt.basisregistraties.overheid.nl/top10nl2/id/object/NL.TOP10NL.121275740)
Mijn vraag is welke opvraagbare uri ik nu kan gebruiken om naar een daadwerkelijk voorkomen in de BRT te verwijzen? En naar welke ontologie kan ik dan verwijzen in het context deel van mijn json-ld document?
bijvoorbaat dank, Harm Olthof

Hallo Harm,
Het is mij op dit moment niet helemaal duidelijk waar de tekortkomingen zitten dus ik wil graag jouw vraag verduidelijken. De URI die je in jouw vraag opgeeft is een geldige URI voor een object, in dit geval de plaatsnaam object Aduard. Voor zover ik weet, kan dit direct worden gebruikt in het json-ld-document als je naar deze plaats wilt verwijzen. Wat bedoel je met ‘maar dit bestaan los niet’? Wat verwacht je terug te zien als dit niet het geval is?
Ik heb gemerkt dat onze redirects niet werken voor bepaalde objecttypes in de BRT (de HTML-pagina’s worden niet goed weergegeven). Zou dit het probleem kunnen zijn?
Als je mij een voorbeeld geeft van wat je precies in jouw json-ld-bestanden zou willen opnemen, help ik u graag verder. Ik hoor het graag!
Groeten,
Lexi Rowland

Hallo Lexi,
Dank voor je antwoord. Ik ben er ondertussen achter dat sommige van de uri’s die ik heb geprobeerd wel werken en andere niet. Het voorbeeld van Aduard uit bovenstaande post werkt nu (2022/05/19T21:30) niet : ik krijg nu een standaard “pagina niet gevonden” html pagina, dat was ook zo ten tijde van mijn originele post, maar bij andere pogingen (bijvoorbeeld wegdelen) kreeg ik een download in rdf formaat. Misschien idd ligt dit aan de redirect.
Wat ik uiteindelijk wil is een json-ld file maken met historische gegevens over toponiemen en dan verwijzen naar het desbetreffende BRT object, voornamelijk om de geometrie te kunnen gebruiken.
Groeten,
Harm Olthof

Hallo Harm,
Het lijkt er inderdaad op dat de redirects niet voor alle instanties van bepaalde objecttypen werken. We werken eraan om dit probleem op te lossen. Zodra dit is gebeurd, worden objecten gevisualiseerd met behulp van standaard HTML-pagina’s. De URI’s zelf zijn persistent, dus je kunt deze gebruiken in jouw json-ld-bestanden, het is alleen de visualisatie in de HTML-pagina’s die we moeten repareren.

Om gebruik te maken van de geometrie voor een bepaald object, moet je de registratie opvragen die aan dat object is gekoppeld. Bij Plaats Registratie zie je bijvoorbeeld een attribuut geometrieVlak met daarin de objecten geometrie op een bepaald moment. Zie dit voorbeeld: Aduard - TOP10NL - brt - Kadaster Triple Store.

Voor de volledigheid is hier een SPARQL-query om deze geometrieën voor PlaatsRegistratie-objecten op te halen: geoforum-plaatsreg-geo - Data Science Team (DST) - Kadaster Triple Store

Groeten,
Lexi Rowland

1 like

Hallo Lexi,
Dank voor de bevestiging dat ik de uri’s kan gebruiken. En ook zeker voor de voorbeeld SPARQL-query. Dat werkt heel verhelderend.
Groeten,
Harm