Live WebShow "De Grote Geo Show" - Wie wil meedoen?

Beste Mensen,

In deze tijden waarin velen van ons aan huis gekluisterd zijn, mogelijk ook werk verliezen, en gezondheid ook van familie en naasten een dagelijkse zorg is, hebben we vanuit OSGeo.nl het volgende plan bedacht.

We willen een regelmatige “WebShow” online uitvoeren zeg maar een Webinar met streaming audio/video maar dan meer in DWDD-stijl, met gasten, terugkerende rubrieken etc. werktitel De Grote Geo Show (DGGS). Er zijn er onder jullie, die mogelijk kennis/vaardigheden willen delen, of op de hoogte willen blijven. Inhoud is nog open. Of gewoon verbinding te houden nu ook mogelijk events als FOSS4G-NL conferentie in gedrang komen.

Er is wel e.e.a. nodig om dit op poten te stellen, maar zie dit ook als experiment en opmaat naar mogelijke virtuele OSGeo.nl conferenties/events/workshops. Wil je hieraan meewerken? Dat kan op verschillende manieren:

  • techniek: bijv OBS, Twitch, Jitsi, StreamYard, etc maar keuzes maken, hoe te integreren, website etc.
  • inhoud: welke rubrieken van serieus Covid-19&Geo tot nieuws BasisRegs: “De BAG met een Lach”.
  • “aan tafel” als gast, presentator (kan wisselend, als Op1).

Lijkt dit je leuk om hoe dan ook mee te denken en evt te doen? Had bedacht verder te bespreken in een Telegram Group, die heet, hoe kan het anders: “De Grote Geo Show” en eigenlijk, hoe primitief dan ook, volgende week al live te gaan.

Je kunt je hier direct aanmelden voor de groep op Telegram via deze tijdelijke link om het laagdrempelig te houden. Je kunt mij natuurlijk ook direct een bericht sturen.

Lijkt mij in ieder geval erg leuk om te gaan doen!

5 likes

Ook om dit Topic weer even bovenaan te krijgen :smile: : op Telegram (geef je op via deze link ) is er een groter wordende groep die mee wil doen. Met een groepje van 6 vanmiddag een technische streaming test (Streamyard.com en Twitch.tv) met daarbinnen brainstorm gedaan die geslaagd is. Highlights:

  • voorlopig wekelijkse web-show bijv elke donderdag 16h
  • DWDD-stijl, dus korte (5-10-15 min) (aaneenschakeling) van terugkerende rubrieken
  • DWDD Stopt, DGGS Start…
  • geheel wordt “aan elkaar gepraat” door de DGGS Host
  • “Rubriek” is een Audio/Video/Screenshare verzorgd door een van ons als Journalist/Reporter
  • inhoud: vrij, iets met geo waar je een passie voor hebt, of iemand die dat heeft interviewt
  • evt. tevoren opgenomen Rubriek kunnen we live “inspoelen”
  • luchtigheid/verlichting/binding “lering&vermaak”, geven in deze voor sommigen zware tijd
  • er is mogelijkheid tot interactie tijdens uitzending, ook om “on stage” te komen

Klinkt wat formeel, veel voorbeelden voor Rubrieken kwamen naar voren in brainstorm. We doen dit vanuit OSGeo.nl dus ja, zal een Open Source/Data/Standaarden tint hebben. Mij is gevraagd e.e.a. concreet te maken, zie dit als voorzet en weergave brainstorm (ben vast wat vergeten):

  • “Learning in Public”: de weg naar verkrijgen kennis Open Source Geo
  • “Mijn Meest Favoriete Geo-Tool” is…
  • “Mijn Minst Favoriete Geo-Tool” is…
  • “Leven van de Bron”: op bezoek/interviews bedrijven/ZZP-ers die van Open Source Geo leven
  • “Kijk zo doe je dat in QGIS”: praktische korte QGIS demo van iets
  • “Geo & Covid-19”: wat is opgevallen, waar kan beter, kunnen we helpen?
  • “What’s up BRO?”, “Take a BRK”: nieuws van de Basisregistraties
  • “Mijn Kaart van de Week” iets gevonden wat je wilt delen, met nog stap: hoe is dat gemaakt?
  • “Aankaarten”: Panel controversiële onderwerpen: Basisregs issues, GML, INSPIRE whatever, Mixed Source,…
  • “Geo & Muziek”: Erik en Willem hebben daar al iets over laten zien
  • “GeoGedicht”: is er een Nico Dijkshoorn onder ons?
  • “Over de Grenzen”: bijv interview persoon uit internationale OSGeo/OSM community

Staat er iets bij wat je zou willen oppakken of heb je een idee voor Rubriek? Maar ook achter de schermen hebben we mensen nodig (Designers, website-makers/masters, “MarCom”, etc). Zie Telegram Link hierboven…

1 like