Locatiegegevens met data uit BRO halen

Hoi allemaal,

Op dit moment heb ik verschillende natuurwaarnemingen. Deze zijn allemaal in het RD stelsel en of lat/long. Graag zou ik deze waarnemingen willen koppelen aan de bodemcompositie. Is er bijvoorbeeld een relatie tussen het voorkomen van bepaalde soorten en b.v. kalkhoudendheid van de bodem.

De BRO “borehole research” data heb ik reeds van het PDOK gedownload en heb het geimporteerd als een vectorbestand in het QGIS. Vanuit daar kan ik het ook exporteren naar Excel. Echter lukt het me niet om ook de goede coordinaten in deze export te krijgen. Ik ben er reeds achter dat de dataset ETRS89 coordinaten bevat en niet de RD coordinaten…

Heeft er iemand een tip hoe ik deze klus kan klaren? Als jullie tips hebben… zeer graag! Mocht er een eenvoudigere manier zijn dan ben ik ook zeer geïnteresseerd.

Alvast heel hartelijk bedankt,

Met vriendelijke groet,

Mark

Hoi Mark,

De wfs Van de bro bevat gewoon eps 28992 dat is RD. Misschien even opnieuw binnenhalen.

Als je naast Qgis op je pc ook PostgreSQL met PostGIS hebt of kan installeren kun je ST_transform(geom, 28992) .

Hier kan je lezen hoe je het in QGis kan doen. 6.1. Lesson: Gegevens opnieuw projecteren en transformeren — QGIS Documentation documentatie

Succes