Luchtfotolabels pdok laag - nieuwe styling?

Hallo,

Wij gebruiken de Luchtfotolabels laag van PDOK om de staatnaam labels te laten zien in onze kaartviewer.

Nu zaten daar altijd al wat gekleurde lijnen bij van de wegen,
Echter volgens mij laten ze nu ook alle kleine wegen in het wit zien.

Het is een wmts dus ik kan er zelf niet zo veel meer aan doen.
Zie ik dit nu voor het eerst of is dit recent aangepast?

groet
Michiel

1 like

Nee volgens mij is hier niets veranderd. Visualisatie van deze lijnen is afhankelijk van zoomniveau
bijvoorbeeld

Het is ook onduidelijk hoe en hoe vaak deze luchtfotolabels worden geactualiseerd. Ik zie dat nieuwe straten wel zijn toegevoegd, maar bijv labeling van N-wegen is zeer verouderd.

ja, dit is nieuw. Tot voor kort zag je alleen labels (als je voldoende was ingezoomd). Ik vind dit eerlijk gezegd ongewenst en zie liever alleen labels, zoals de naam suggereert. Als ik wegen een kleur wil geven gebruik ik daar wel een andere laag voor. Kunnen we in ieder geval een keuze krijgen?

2 likes

Aangezien de service letterlijk “labels” heet zou Pdok die lijntjes wel weg mogen laten.

De lijnen helpen om de grotere structuren (wegenpatronen, etc.) te zien maar zouden graag een tikje transparant mogen zijn zodat ze het beeld minder overheersen. Op dat aspect is de visualisatie denk ik inderdaad aangepast.

Van de BRT vector tiles is er ook een ‘luchtfotolabel’ style. Die zou hetzelfde moeten kunnen leveren en aanpasbaar zijn (lijnen onzichtbaar maken). Een extra, nieuwe oplossing is dus misschien niet nodig.

1 like

Heb vandaag even naar de BRT vector tiles gekeken in Qgis, echter volgens mij zitten daar niet alle straatnaam labels in.

In de ‘oude’, aparte luchtfotolaag ontbreken dan juist weer de spoorwegen.