Beste,
Ik probeer 3D modellen te genereren om te 3d printen. Momenteel neem ik de AHN4 DTM en rasterize ik deze met GDAL. Over deze gegenereerde tiles plak ik de prachtige OBJ files van 3D Bag. Om de ontbrekende data van water enigszins te corrigeren neem ik de Watervlakken uit TOP10NL GPKG en plak ik die met een vaste waarde op de AHN4 tiles. Dat ziet er ongeveer zo uit, voorbeeld van de binnenstad van Den Bosch:
Het nadeel van deze methode is:
- Water wordt met een vaste waarde over de gehele tile verwerkt, maar dit is niet ideaal als er sluizen of andere hoogte verschillen zijn.
- Bruggen en viaducten zijn niet zichtbaar.
Daarom ben ik dan ook op zoek naar een dataset die zowel de hoogte van het water weergeeft als bruggen met hun hoogte.
- AHN DSM bevat bomen, welke enorm lastig te printen zijn en geen water.
- 3D Bag CityJSON bevat water en sommige bruggen, maar zijn praktisch niet te verwerken op mijn laptop. In Blender krijg ik het uiteindelijk ingeladen, maar een automatische workflow in Python heb ik niet kunnen ontdekken.
- Nationaal Wegenbestand heeft alleen hoogtedata voor rijks en snelwegen.
- 3D Geluid bevat LOD 1.1 gebouwen, die de LOD 2.2 data verstoren. Zonder een slimme manier om de LOD 1.1 gebouwen weg te halen komen die 2.2 gebouwen niet tot hun recht.
Wat zijn mijn opties? Beste wat ik nog kan bedenken is TOP10NL wegvakken gebruiken om te bepalen of data van DSM of DTM gepakt wordt, maar daar verwacht ik artefacten en lost mijn waterprobleem niet op. Heeft iemand een beter idee?