Maaiveld 3D data inclusief bruggen en water

Beste,

Ik probeer 3D modellen te genereren om te 3d printen. Momenteel neem ik de AHN4 DTM en rasterize ik deze met GDAL. Over deze gegenereerde tiles plak ik de prachtige OBJ files van 3D Bag. Om de ontbrekende data van water enigszins te corrigeren neem ik de Watervlakken uit TOP10NL GPKG en plak ik die met een vaste waarde op de AHN4 tiles. Dat ziet er ongeveer zo uit, voorbeeld van de binnenstad van Den Bosch:

Het nadeel van deze methode is:

  • Water wordt met een vaste waarde over de gehele tile verwerkt, maar dit is niet ideaal als er sluizen of andere hoogte verschillen zijn.
  • Bruggen en viaducten zijn niet zichtbaar.

Daarom ben ik dan ook op zoek naar een dataset die zowel de hoogte van het water weergeeft als bruggen met hun hoogte.

  • AHN DSM bevat bomen, welke enorm lastig te printen zijn en geen water.
  • 3D Bag CityJSON bevat water en sommige bruggen, maar zijn praktisch niet te verwerken op mijn laptop. In Blender krijg ik het uiteindelijk ingeladen, maar een automatische workflow in Python heb ik niet kunnen ontdekken.
  • Nationaal Wegenbestand heeft alleen hoogtedata voor rijks en snelwegen.
  • 3D Geluid bevat LOD 1.1 gebouwen, die de LOD 2.2 data verstoren. Zonder een slimme manier om de LOD 1.1 gebouwen weg te halen komen die 2.2 gebouwen niet tot hun recht.

Wat zijn mijn opties? Beste wat ik nog kan bedenken is TOP10NL wegvakken gebruiken om te bepalen of data van DSM of DTM gepakt wordt, maar daar verwacht ik artefacten en lost mijn waterprobleem niet op. Heeft iemand een beter idee?

1 like

Leuk project! Ik ben ook met 3D printen van landschappen bezig geweest.

  • Voor de (grote) rivieren heb ik bathymetriedata van RWS gebruikt, je krijgt dan de rivierbodem. Dat is een kwestie van smaak of je dat wilt of niet. De rivieren zou je dan later in kunnen vullen met blauwe hars
  • Voor de kleinere wateren (in vlak gebied) kan je bij het lokale waterschap in de open data meestal wel een bestand met peilgebieden vinden, die zouden het waterpeil aan moeten geven. Voor hellend gebied zal deze data helaas niet beschikbaar zijn (daar zijn geen peilvakken)
  • De BGT bevat een functie brug of brugdelen (weet ik even niet uit mijn hoofd). Voor de kleinere (vlakke) bruggen zou je daar de puntenwolk van het AHN kunnen samplen en er de modus van pakken voor de hoogte
  • Voor de niet vlakke bruggen zoals je ze in Amsterdam vindt zou je, als je er niet te veel hebt, de puntenwolk van het AHN obv de BGT kunnen bijknippen en de punten kunnen omzetten naar mesh (volgens mij kan dat tegenwoordig ook in Qgis met Lastools, ik deed dat in FME of Cloudcompare (open source/gratis). Het zal een beetje per brug verschillen hoe mooi dat eruit komt.

Misschien naïef: 3D Geluid en Basisvoorziening 3D zijn hetzelfde? Die laatste geeft een maaiveld en vlakken en naar mijn beste weten waren de gebouwen daar uit te laten. Het grondvlak zal meestal aardig hetzelfde zijn tussen LOD1.1 en LOD2.2.

3D Geluid refereer ik naar deze dataset:

https://www.pdok.nl/introductie/-/article/3d-geluid-1

Deze is niet schoon genoeg wat mij betreft, zitten aardig wat artefacten in. Zelfde stukje stad als in het plaatje in mijn eerste post (3D Geluid Tin Hoogtelijnen):

Als ze niet hetzelfde zijn, misschien dat PDOK - 3D downloads dan iets is?