Maatvoering in de toekomst

We downloaden regelmatig de GMLs van Ruimtelijke Plannen (Functieaanduiding, Maatvoering) voor onze klanten om deze te verwerken in een kaart of dienst over milieucategoriën, bebouwingspercentage of bouwhoogte. Blijven deze sets bij de ingebruikname van DSO nog steeds beschikbaar of kunnen we nu al voorsorteren op een bulkdownload zonder voor heel Nederland APi-bevragingen uit te voeren?

Hallo Edward,
Excuses voor de late reactie. Ik was vanwege vakantie enige tijd afwezig en klaarblijkelijk heeft niemand anders jouw vraag in de tussentijd beantwoord.
Ik neem aan dat je de GML’s bedoeld welke via PDOK beschikbaar worden gesteld. Ik weet nog niet zeker wat hiermee gaat gebeuren na inwerking treden (IWT) van de Omgevingswet. De huidige services van Ruimtelijkeplannen.nl (WFS en WMS) gaan namelijk vervallen enkele maanden na de IWT. Deze services, feitelijk de WFS, heeft een directe relatie met de bron-GML welke wij (RPnl) aan PDOK leveren.
Jullie kunnen nu al voorsorteren op de IWT via de RP-API van het DSO. Volgens de huidige planning komt er later dit jaar nog een vectortile-API beschikbaar voor de bijbehorende verbeelding.

Mijn collega Robin is in een andere discussie al ingegaan op de nieuwe wijze van bevragen via de API’s waaronder de vectortiles. Hou wel even in de gaten dat de vectortile API nog een RC-versie betreft en kan wijzigen.

Dankjewel @MerijnKerlen! API’s zijn voor sommige use cases helaas niet de oplossing, maar juist een bulk-download. Het zou wellicht een idee zijn om de levering van geometriën vanuit OZON aan PDOK om vector-tiles te maken een keer in de zoveel tijd te kunnen “aftappen” met de bijbehorende activiteiten, normen, waarden etc zonder voor heel Nederland de API te moeten bevragen. Dan zijn ook de originele geometriën beschikbaar ipv de gegeneraliseerde geometriën die door het vector tiling proces ontstaan.

Vanaf IWT Omgevingswet heeft het DSO (DSO-viewer en voor extern gebruik) feitelijk met 2 informatiestromen te maken;

  1. de ruimtelijke plannen welke van RPnl via de overbruggingsfunctie van Informatiehuis Ruimte in het DSO komen (tijdelijk deel van de omgevingsplannen) en
  2. de omgevingsplannen welke via Ozon deel zijn van het DSO (permanente deel omgevingsplannen).

De overbruggingsfunctie omvat de 1e 4 jaar vanaf IWT alle verwijderacties en dossierstatuswijzigingen maar ook alle plannen welke de laatste dag voor IWT in procedure waren en welke nog afgemaakt mogen worden. Na deze 4 jaar, en naar alle waarschijnlijkheid ook een periode van 4 jaar (5e t/m 8 jaar vanaf IWT) komen er geen nieuwe plannen meer bij maar kunnen er wel plannen/dossiers verwijderd worden of dossiers op bv vervallen gezet worden.
Indien vanaf IWT door PDOK nog de dataset van RPnl wordt aangeboden dan zul je dus ook altijd rekening moeten houden met de omgevingsplannen. De dataset RPnl wordt geheel beïnvloed door de bronhouders, als zij bv plannen in hun planvoorraad laten staan terwijl deze al geheel zijn geïntegreerd in het omgevingsplan dan kan dat gebruikers op het verkeerde spoor zetten omdat ze ook nog de oude informatie te zien krijgen.