Meerder waarden aanklikken in qfield

Hallo,

Ik wil graag een veldbezoek doen en daar een vegetatie opname maken met qgis. Nu heb ik al een waardenkaart gemaakt met daarin de planten. Vervolgens wil ik graag meerder planten kunnen selecteren. Ik kan er nu als ik qfield open maar 1 selecteren. Ik zou graag willen dat ik hier meer van kan selecteren.

Weet iemand hoe dit wel kan?

Hoi Tijs,

Dat kan niet, niet met een waardelijst. Daarmee kun je maar 1 waarde in een attribuut stoppen, zoals het eigenlijk ook hoort (maar met vegetatieopnames kan ik me voorstellen dat je er meer in zou willen hebben
).

Er zijn wel een paar opties:

  1. kopieren van de geometrie, zodat je een kopietje per soort krijgt
  2. Handmatig intypen in een vrij tekstveld, maar da’s geen doen met QField
  3. In je waardelijst ook alle mogelijke combinaties opnemen. Maar dan krijg je wel een hele lange waardelijst, en da’s in QField ook niet fijn - dan ben je een half uur aan het scrollen

  4. Meerdere attributen maken, dus als je maximaal 3 of 4 soorten wilt kunnen invullen, dan maak je daar 4 attributen voor aan: alleen de eerste verplicht, de overige optioneel.

Optie 4 ligt nog het meest voor de hand. Ik zal eens bij mijn collega’s navragen of zij hier een slimme oplossing voor hebben uitgevonden, hoewel wij volgens mij (nog?) geen vegetatie opnames doen met QField.

Beste Stefan,

Ik wil graag met behulp van qfield een klein onderzoekje doen. Ik wil in het veld kunnen waarnemen welke ingezaaide planten opkomen. Dus ik moet uiteindelijk meerdere kunnen kiezen.

Het is een lijst met 27 planten die ingezaaid wordt dus bij optie 4 zou ik dus in totaal 27 attributen bij moeten voegen. wat mij ook niet heel handig lijkt


Ik ben bang dat ik het dan maar op papier moet doen, of handmatig moet gaan intypen.

Mochten er nog ontwikkelingen zijn dan hoor ik het graag alvast bedankt !

Hoi Tijs,

Je kunt

  • 27 kolommen maken (“soort1”, “soort2”, enz
) met dezelfde waardenlijst met 27 soorten eraan om te kiezen.
    of
  • 27 kolommen met de soort als kolomnaam (“brandnetel”, “gladiool”, enz
) en dan een vinkje aan/uit zetten

Beide zijn niet ideaal natuurlijk, en hebben waarschijnlijk wat nabewerking nodig. Maar dat kun je wel weer automatiseren.

1 like

Hoi Raymond,

De Q-gis cursussen van boerennatuur waren mij toch niet genoeg :stuck_out_tongue:

Ik zal eens kijken wat de beste manier is om de data uiteindelijk te verwerken. Mijn dank is in ieder geval groot!

2 likes

Goed dat je je weg hierheen hebt gevonden! De cursus is voor de basis en hier kun je specifieke vragen stellen. En je mag hier natuurlijk ook vragen beantwoorden!

2 likes

De methode met 27 ja/nee vakjes is denk ik het makkelijkst, maar het is wel degelijk mogelijk om een keuzelijst te maken waarin je meerdere opties aan kunt vinken, kijk maar:

Je moet wel een paar stappen zetten om dit gedaan te krijgen:
Stap 1. Maak een Excelblad met 1 kolom waarin je alle 27 keuzemogelijkheden onder elkaar zet. Noem dit iets van keuzelijst.xlsx en zet het in je projectmap.
Stap 2. Sleep het bestand in je QGIS-project als extra laag.
Stap 3. Geef je observatie attribuut nu niet een Waardenkaart maar een Waarde relatie widget. Kies het excelbestand als laag, en kolom1 als waarde en sleutelkolom.
Stap 4. Vink ‘meerdere selecties toestaan’ aan.
Stap 5. Sla het project op en zet over naar QField. Zorg dat je de excel mee kopieert naar de telefoon of tablet.

(In plaats van een Excel kan je de keuzelijst ook in een Shapefile- of GeoPackage-laag zonder geometrie zetten, dat maakt voor QField niet uit.)

6 likes

Kijk aan, dat wist ik niet! Dat is goed om te weten, dank voor het delen. Dat kunnen wij ook heel goed gebruiken, en het ziet er in Qfield ook goed uit. Dankjewel!

Top, dat is heel handig om te weten!!! harstikke bedankt !

Beste Sriemens,

Ik heb in de excel lijst bepaalde planten dikgedrukt of onderstreept omdat ze bijzonder zijn of iets impliceren, maar dit neemt qfield niet over. Is het mogelijk om het lettertype een ander kleur te geven of dikdrukken/onderstrepen?

met vriendelijke groet,

Tijs Mulder

Hi Tijs, dat gaat bij mijn weten niet nee, helaas. Je zou natuurlijk een symbooltje zoals !, + of (*) in de naam kunnen zetten voor bepaalde soorten. Voor de rapportage is het eventueel ook wel mogelijk die symbooltjes dan weer automatisch weg te laten.
Vriendelijke groet Sem

1 like

Kleurtjes/onderstrepingen zijn ook niet de beste manier om een database te coderen :wink: Daarom is Excel ook eigenlijk altijd een slechte keuze


Je kan beter op een expliciete manier die dataproperties in je data modelleren, bijvoorbeeld door een aparte kolom “bijzonder = false/true” oid toe te voegen


Barend Köbben

2 likes

Beste Barend,

Het probleem waar ik dan tegenaanloop is dat ik dan moet onthouden welke planten bijzonder zijn. Opzich geen probleem maar het kan wel voor ‘ruis’ zorgen want als ik het per ongeluk verkeerd aangeef door bijv een niet bijzondere plant wel als true aan te geven dan kom ik daar later pas achter. Als ik de letters een symbooltje geef dan herken ik het meteen en weet ik welke bijzondere plant dit is.

Bijvoorbeeld ik vind een witte klaver, witte klaver staat bekend als vlinderbloemige.
Als ik deze in de lijst als witte klaver* en vervolgens dit bij alle vlinderbloemige doe dan kan ik ze herleiden.

Heb je nog andere tips of tricks? Je wordt in ieder geval bedankt voor het meedenken :slight_smile:

Dankjewel Sem, dat is misschien wel slim want zo kan je ze wel herkennen of blijven herkennen