Meerdere features selecteren in 1 pagina met de atlas

Ik ben bezig met het maken van een aantal kaarten, daarin heb ik de atlas gebruikt om automatisch informatie naar voren te halen uit de attributen tabel.

Nu heb ik een stijl gemaakt zodat alleen de feature zichtbaar wordt die geselecteerd wordt door de atlas, echter wil ik graag meerdere features kunnen selecteren in de atlas zodat deze zichtbaar worden en dat ik van al deze features informatie kan ophalen.

Ik hoop dat op dit forum iemand mij kan helpen, ik heb van alles geprobeerd maar het lukt mij maar niet.

Beste Bert,

Zou je je vraag specifieker kunnen maken? Dat helpt ons met het beantwoorden van je vraag:

  • Welk endpoint, welke dataset precies? Welke Atlas? Eventueel met links.
  • Wat heb je geprobeerd? Hoe heb je dat geprobeerd?
  • Heb je gezocht op het forum? Wat heb je daar gevonden. Waarom beantwoord dat je vraag niet?
  • Hoe heb je de data in QGis ingeladen?

Hoe specifieker en gedetailleerder je reageert hoe beter we kunnen antwoorden. Als dat het makkelijker maakt om uit te leggen kun je ook met screenshots werken.

Beste Roel,

Ik heb een Qgis project aangemaakt, hier in heb ik verschillende shapefiles ingeladen.
Daarna heb ik een layout aangemaakt en in deze layout heb ik de een atlas aangemaakt met een bepaalde shapefile als coverage layer.

om te doen wat ik wil doen heb ik het een en ander geprobeerd in atlas configuratie, hier in heb ik onder page name wat geprobeerd met array’s.

Ik heb nu 1 perceel met meerdere bladen, deze hebben beide een arcering.
Deze arcering zit in dezelfde shapefile laag en ik wil deze beide tegelijk in 1 blad kunnen afdrukken terwijl ik uit beide features informatie uit de attributen tabel haal.

Ik heb inderdaad op het forum gezocht maar kon niks vinden wat met de atlas functie te maken heeft.

Dit was poging 1 met de Array’s
image

image
Dit was poging 2 met de Array’s


Dit is de 1e arcering die ik er in wil hebben


En dit is de tweede arcering die ik er in wil hebben

Beste @Bert_Booneman ik begrijp dat je de atlas zo wilt maken dat beide arceringen in ieder kaartje hebt.

Zoals hier is uitgelegd kan je een atlas op een bestaande laag baseren, maar ook op een een vectorlaag.

Ik zou een vectorlaag maken die beide bij elkaar horende arceringen bevat, daar een polygongrid van genereren en dat dan als atlas gebruiken.

Beste Bert,
Ik weet niet zeker of ik je vraag goed begrijp, maar je kunt in de andere kaartlagen die je wil tonen een regelgebaseerde stijl gebruiken, waarin je filtert op een waarde uit de atlas_feature. Hier vind je een voorbeeld: Filtering features in other layers of QGIS Atlas - Geographic Information Systems Stack Exchange

Groet,
Raymond

1 like

Bert en ik hebben dinsdag samen hier naar gekeken maar kwamen er niet uit. Ik zal het probleem proberen te verduidelijken.

De atlas is per eigenaar (zaaknummer) - deze eigenaar heeft uiteraard meerdere percelen, waarop meerdere dingen kunnen gebeuren (de arceringen die Bert boven heeft staan). Nu maakt de atlas per perceel per arcering een kaart aan, maar dat is niet de bedoeling. 1 perceel moet een kaartblad hebben met daarin alle aanwezige arceringen.

In de laagopmaak is gebruik gemaakt van de atlas_featureid zoals in de link van Raymond is beschreven. Dat gaat goed. Het probleem zit in de atlas zelf, aangezien de opmaak netjes per kaartblad filtert.

Alleen, de atlas blijft altijd meerdere kaarten genereren per perceel, wat de instellingen ook zijn. Zie screenshot boven voor de instellingen. In het screenhot staat als pagename een array beschreven (van eigenaar+perceel), maar ook als alleen Zaaknummer als pagename wordt gebruikt wordt van het betreffende perceel meerdere kaartbladen gemaakt. Alle andere instellingen leverden nog minder resultaat.

Vraag: Hoe kan de atlas zo worden ingesteld dat per perceel 1 kaartblad wordt aangemaakt, met daarop alle verschillende arceringen?

(overigens, betreft 1 shape met meerdere records (elke type arcering = record) met ieder hetzelfde perceelsnummer. Je zou haast denken dat het daaraan ligt…)

Twee ideeen, beide niet geprobeerd:

  1. Maak een nieuwe (virtual?) layer met de union multipolygonen van alle polygonen met hetzelfde zaaktype. Gebruik die om de atlas te genereren, en maak ruled-based stijl aan om uit die bestaande polygonen de juiste features te tonen.

  2. Als het echt percelen zijn, kun je denk ik ook rule-based stijl gebruiken die een geometry check doet met within() of overlaps() ofzo. Benieuwd hoe dat performt trouwens.

En optie 3 is zondag je laptop meenemen naar de osgeo-nieuwjaarsborrel! :wink:

Optie 3:
Helaas heb ik de data niet Raymond, anders zou ik dat zeker doen! Ik kan helaas dus ook niks uitproberen, dat is verder aan @Bert_Booneman.

De methode die Raymond Nijssen voorstelt werkt echt heel goed mits de verwijzingen goed zijn.