Meten lengten en oppervlakten

Verzoek om de mogelijkheid om lengte en oppervlakten te meten weet op te nemen. In de oude versie was dit een makkelijk

4 likes

Ik wil graag dit verzoek ondersteunen. Ik gebruik de viewer om wandelroutes te plannen waarvoor het meten van lengte erg nuttig is. Voorlopig gebruik ik de oude viewer nog wel even.

Hallo, is hier ooit een bevredigend antwoord op gekomen?
Zou graag de functies van de oude pdok (lengte en oppervlak meten) terugzien.

Ik heb nooit enige reactie gehad maar goed, ik ben ook maar een eenvoudige eindgebruiker. Het zal wel erg moeilijk zijn. Gezien de nieuwe viewer deze functies niet heeft gebruik ik nog altijd de ā€˜klassiekeā€™ pdokviewer.pdok.nl. Hopelijk blijft deze nog lange tijd.
Misschien kent iemand een alternatief?

Ik denk dat het haast eenvoudiger is om QGIS te downloaden en hierop de PDOK plugin te downloaden. Dan heb je de beschikking over alle open data die op PDOK beschikbaar wordt gesteld. Je kunt direct zoeken naar je locatie en je kunt m.b.v. QGIS de lengtes ook meten.

Mocht je hulp nodig hebben bij het gebruik, dan zijn hier genoeg mensen die je kunnen helpen bij het gebruik van QGIS en het meten hierin (ik ook uiteraard). Ik denk dat dat sneller werkt, dan wachten op het weer mogelijk maken van de meetfunctie in de PDOK Viewer.

1 like

https://kadviewer.map5.nl (ooit ontwikkeld als pilot voor Kadaster). Is gebaseerd op zelfde framework, Heron Mapping Client als de klassieke PDOK viewer. Ja is ā€œklassiekā€ JavaScript, maar doet het prima.

We werken ook aan een opvolger van Heron/KadViewer op basis Vue.js, OpenLayers en Material Design, genaamd Wegue. In de eerste demoā€™s zit zelfs al een ā€œMeasureā€ widget (via menu linksboven):

https://meggsimum.github.io/wegue/?appCtx=projected

Misschien ook geen bevredigend antwoord, maar m.i. is het doel van PDOK ook niet om viewers te bouwen en onderhouden. De klassieke PDOK Viewer was ooit als interne ā€œPreview Appā€ ontwikkeld, maar werd zo aantrekkelijk gevonden (destijds 2012/2013!) dat ie publiek werd gezet. Ik weet niet wat het plan is met de nieuwe/huidige PDOK viewer, dat kunnen de dames/heren van PDOK zelf beste aangeven.

1 like

@Langloper (en anderen), sorry ik denk dat dit topic ergens bij ons is blijven hangen. We hebben in het afgelopen jaar vele wensen verzameld en gaan kijken welke we in een volgende iteratie van de nieuwe Viewer mee kunnen nemen. We hebben het alleen erg druk gehad en eigenlijk nog steeds dus moeten ergens een gaatje in de planning gaan zoeken. De oude viewer en de nieuwe Viewer hebben als doel om inzicht te geven in de services van PDOK, een aantal basisfunctionaliteiten die in de oude zaten lijken me ook wel handig op te gaan nemen om niet achteruit te gaan v.w.b. gebruiksvriendelijkheid.

2 likes

Bedankt Just_OSGeo, ik heb kadviewer in de bookmarks gezet en bedankt Jeroen_PDOK, ik snap dat het niet jullie kerntaak is om een viewer te onderhouden. Als je een beetje tijd kunt vrijmaken om de meetfunctie terug te brengen in de nieuwe viewer maak je mij erg blij.
Ik maak regelmatig gebruik van pdokviewer (en andere sites), niet alleen voor wandeltochten maar ook om bijvoorbeeld sporen uit het verleden te vinden. Op zich vind ik de technische achtergronden van kaartsystemen ook best interessant maar het ontbreekt me aan tijd om me er in te verdiepen.

@AHDvT @Langloper @1406cvt

Sinds gisteren staat er een nieuwe versie van de PDOK Viewer online. We hebben het gebruiksgemak verbeterd en nieuwe functionaliteit toegevoegd, waaronder de mogelijkheid om lengte en oppervlakte te meten.

Met de komst van de verbeterde versie verdwijnt de oude PDOK viewer. Per 30 april 2020 gaat de oude viewer offline.

2 likes

KLASSE!
Heb steeds de ā€˜oude pdokā€™ gebruikt. Dit is een (voor mij) grote verbetering.
Veel dank.

Dank dat de meetfunctie weer terug is in PDOK. Heb er al even mee gewerkt. Wat opvalt is dat bij oppervlakten boven de hectare niet meer in mĀ² wordt aangegeven maar in kmĀ². Voor mij is het praktisch als oppervlakten metingen altijd in mĀ² worden weergegeven ipv kmĀ².
Indien mogelijk graag aanpassen.
Dit geldt overigens ook voor de site Ruimtelijke plannen!

Heel erg bedankt!