Meting doen van uit point feature

Goede morgen allemaal.

Op dit moment ben ik bezig met een project om uit te zoeken of ik qgis kan gebruiken om uit te zoeken of ons materiaal op een bepaalde locatie kan staan. Helaas loop ik tegen een probleem aan waar ik zelf niet uit kom en hoop dat jullie mij op de goede weg kunnen sturen. Mijn kennis van qgis is minimaal.

Op dit moment heb ik een shape file layer aangemaakt met een point geomentry met daarin een point feature. Daarnaast heb ik een buffer layer aangemaakt met de juiste afmeting. Tot zover gaat het goed.

Het probleem waar ik nu tegen aan loop is op het moment dat ik mijn point feature verplaats (omdat het gebied niet groot genoeg is) Blijft mijn buffer layer op de zelfde plek staan (wat volgens mij logisch is). Is er een mogelijkheid om een “automatische” buffer te maken die mee verplaats met de point feature op het moment dat ik deze verplaats zodat je snel inzicht krijgt of die locatie groot genoeg is om het materieel daar te plaatsen.

Het uiteindelijke doel is om standaard layers te maken die in elk nieuw project weer te gebruiken zijn.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Mvg Stik

1. Als het alleen visueel is kun je je punt als cirkel afbeelden met een grootte in ‘meters op schaal’ ipv ‘mm’. Dan rendert QGIS je punt als een cirkel van die afmeting.

2. Je kunt ook je polygoon van je buffer verplaatsen.

3. Je kunt ook met een ‘geometry generator’ op je puntenlaag het punt bufferen (maar ja, dat levert altijd een cirkel op en dan is oploissing 1 denk ik handiger).

4. Als je echt iets wil berekenen met je buffer, kun je ook een virtuele kaartlaag of view in de database maken.

Ik zou beginnen met 1. (En ik zou geen shapefiles gebruiken maar geopackage, want shapefiles zijn een beetje passé. :slight_smile:)

1 like

Ik denk dat je iets interactiefs zoekt? Dan kom je al snel bij iets als een webmap. Dan klik je in de kaart en de computer maakt dan automatisch een cirkel (buffer) om dat punt. Wellicht is het ook mogelijk die buffer al om je muis te laten verschijnen zodat je zelf over de kaart kunt bewegen met je muis om te zien hoe het op die locatie valt.

In een ver verleden heb ik eens een simpele HTML pagina gemaakt met een kaartfragment erin. Ik dacht dat ik daar https://leafletjs.com/ voor gebruikte. Maar weet het niet meer zeker. Succes!

Bedankt raymond voor de tips.

Je tip om geo package layers te gebruiken ga ik mee aan de slag (even uitzoeken wat daarin allemaal mogelijk is)

Op dit moment gebruik ik jou tip 3 en dat werk op dit moment prima krijg meteen het resultaat waar ik naar op zoek ben.
Echter twijfel ik of mijn afmetingen wel kloppen

Wat ik nu gedaan heb is een extra marker aangemaakt in de layer properties.

• symbol layer type: geometry generator
  • geometry type : polygon
  • units: map units

Met daaronder een klein stukje script

Buffer( $geometry, 20 )

Na mijn weten creër je daar een cirkel mee met een straal van 20 meter. Als ik het na meet kom ik inderdaad uit op een cirkel van een diameter van 40m. Maar nu komt het als ik dan naar mijn kaart kijk is de cirkel veel kleiner. In de werkelijkheid heb ik veel minder ruimte dan de cirkel aangeeft

Mijn geopackage layer is ingesteld op epsg 3857
Mijn kaart layer ( google sat) staat ook op 3857

Doe ik hier nu iets fout of laat mijn geheugen mij in de steek over de fysieke locatie

Alvast bedankt

Je gpkg layer opnieuw maken in 28992 zou het probleem moeten verhelpen.

(Bij de projectie die je nu gebruikt, Merkator, is de schaal afwijking ongeveer een factor 1,5 in Nederland.)

Thomas bedankt voor het meedenken.

Dit is helaas niet wat ik zoek.
Op dit moment gebruiken wij qgis al om geotiffs te maken voor sat kaarten.

En om te voorkomen dat we veel verschillende Programma’s dan wel manieren te gaan gebruiken wil in dit graag met 1 en dezelfde programma gaan doen

Mijn complete idee heb ik al uitgewerkt in google earth echter moet ik het nu in qgis zien krijgen
Om in de toekomst het sneller en makkelijker te maken.

Mvg stik

Raymond bedankt voor je input.

Ga er mee aan de slag

Mvg remco

De juiste epsg gebruiken verholp inderdaad het probleem mijn dank hier voor.

Heb ik nog een vraag en hoop dat u mij kunt helpen is het mogelijk om elk punt een apparte naam te geven zodat deze te identificeren zijn.
Mijn doel is om het onderstaande te bereiken

-Layer laag
- punt 1
- punt 2
- etc

Met andere woorden dat ik een drop down lijst krijg met alle punten

Hier onder een foto voor de verduidelijking

Ga er mee aan de slag

Mvg remco

Ik hoop dat ik dit duidelijk heb verwoord

Mvg remco

Je kunt zoveel kolommen aan je data toevoegen als je wil. Daar kun je namen, aantallen, typen, datums etc. in zetten. Daar kun je dan je clasificatie of labels op maken.

Maar als je professioneel met QGIS aan de slag gaat moet je misschien gewoon een keer een cursus doen? Dan begrijp je beter hoe het pakket bedoeld is en dus hoe je het kunt inzetten in je organisatie. Hier vind je een aantal gecertificeerde aanbieders in Nederland:

https://qgis.nl/certificatie/

Raymond beetje laten reactie van mijn kant uit een qgis cursus ziet er helaas niet het is niet onze core business ook al zou ik wel willen.

Toch wil ik je bedanken voor alle hulp met de tips die je mij gegeven hebt heb ik een werkbaar concept kunnen maken wat ons in de toekomst veel tijd gaat schelen mijn dank hier voor.

Mvg

1 like

Misschien is dit wat?

Qgis online trainingsboek

Geo-academie trainingsvideos, zoeken op beginner en basis
(ook een aanbeveling voor een echte training)
https://geo-academie.nl/videoplatform/

Of deze, in het Nederlands: https://www.qgistutorials.com/nl/

1 like