Stel ik meet met een meetband een “vierkant” gebouw op. Ik meet achtereenvolgens: 10 m, 10 m, 10 m, 9 m.
Hoe krijg ik dit gebouw in Qgis? De metingen kloppen maar blijkbaar is het gebouw niet haaks. Bestaat een functie die de fout uitmiddelt?
In theorie zijn er oneindig veel vormen te maken waarvan de zijden deze lengten hebben, dus een functie die dat automatisch doet is niet te definieren.
Als je een specifieke wens hebt, omdat je bijvoorbeeld weet welke hoeken haaks zijn en welke niet, of dat het echt een vierkant moet worden, zou je zelf een formule kunnen bedenken en die in bijvoorbeeld een python-functie maken. Daarna zou je zelfs een tool in QGIS kunnen maken om die polygonen te tekenen op basis van parameters.
QGIS heeft een ‘Advanced Digitizing Panel’, waar je tijdens het tekenen de hoeken en afstanden kunt vastzetten. Daar kun je je gebouw misschien ook mee construeren?
Dit is een standaard landmeetkundig probleem. De nette geodetische aanpak is om ieder van de vier afstanden een gewicht te geven op basis van de standaardafwijking van je afstandsmeting en de vier hoeken van 90° ook een gewicht te geven op basis van de standaardafwijking waarmee je dat waargenomen hebt. Op basis daarvan kan je een kleinstekwadratenvereffening doen om de sluitfouten zo goed mogelijk over de afstanden en hoeken te verdelen. Vervolgens kun je ook nog een toetsing uitvoeren: Als de grootste aanpassing van een waarnemingen meer dan ca. 3 keer zijn standaardafwijking is dan is dat reden om aan te nemen dat er wat mis gegaan is bij die meting. Nette implementatie hiervan is nog best wat werk als niet al je huizen vier hoeken hebben. Hier is een landmeetkundig vereffeningspakket zoals Move3 handiger voor. Maar ook dan is wat kennis van waarnemingsrekening nodig om de resultaten goed te kunnen interpreteren.
Sluitfout en vereffenen is inderdaad wat ik bedoel.
Ik dacht dat Qgis dat misschien zou kunnen.
Het zou natuurlijk kunnen dat iemand hier een QGIS-plugin voor gemaakt heeft. De Engelse term is Least-Squares Adjustment, als je wil zoeken. Maar dat ligt niet erg voor de hand. Traditioneel zijn de landmeetkundige inwinning en GIS-dataverwerking softwarematig redelijk gescheiden werelden.
Voor landmeetkundige vereffening heb je wel wat meer nodig dan 4 meetbandaflezingen.
Ik heb ooit wel eens open source code gezien voor de kleinste kwadraten vereffening maar dat is geen kant en klare software en weet ook niet of het nog wordt bijgehouden. Move3 is denk ik het bekendst en duurst. In combinatie met GIS heb ik het ook nooit gezien.
Wellicht kun je hier mee uit de voeten:
(met QGis plugin: GitHub - survey2gis/s2g-qgis-extension: A s2g QGIS frontend)
De ligging kan je daar inderdaad niet uit halen, maar het vereffenen van de 4 waarnemingen om de vorm van het gebouw zo goed mogelijk te schatten gaat prima hoor. Mits je ook de de 4 rechte hoeken op geeft (bijv. als constraints) en voor 1 hoekpunt willekeurige coördinaten (bijv. 0, 0) en voor 1 zijde een willekeurig azimut (bijv. 0°) kiest om het rangdefect op de lossen.
Dat zei ik, je hebt iets meer nodig
De meeste vereffeningssoftware verwerkt hoeken en afstanden naar losse punten vanuit een standplaats. In Move3 kun je nog gemeten afstanden toevoegen tussen 2 gemeten punten, als ik het me goed herinner. Maar alleen 4 afstanden heb je niets aan. Er hoeft zelfs geen enkele haakse hoek te zijn, ondanks de logische aanname bij 3x dezelfde lengte.
Ah, dan zijn we het dus niet oneens.
Inderdaad, maar dat blijkt dan wel bij de toetsing.