Minuutplan Kadaster 1887 Schijndel - Legenda Vraag

Van een klant, die historisch onderzoek doet, kreeg ik deze vraag, zie kaart:

“Weet iemand wat het kruisje(2x, helmaal midden, soort klavertjes) betekent op de bijgaande hulpkaart uit 1887”. Dit is denk ik een Kadaster minuutplan. Ik kan gek genoeg de perceel-nummers niet meer terugvinden in huidige Kadastrale/AKR Gemeente SDL00 Sectie A of is die nummering gewijzigd? Percelen op Bonneblad 1890 gelegd, ook lastig te vinden waar dit uberhaupt is. Zijn dit soort RDInfo punten? Iets heiligs?

Kijk dan hebben we toch een breed vak :-). Hopelijk zitten er nog wat landmeters of historisch geografen op GeoForum, anders leuk daar ook een hoek/Categorie voor te maken.

Ik ben wel landmeter geweest maar ben niet zo oud dat ik me dit soort kaarten nog herinner :thinking:

Ben wel nieuwsgierig!

Het noordelijke kruisje zou een wegkruis aan kunnen duiden, het zuidelijke een veld- akker of hagelkruis. Maar zeker weten doe ik het niet. Mss weet iemand van een heemkundekring of zo dat?

Ik heb deze vraag uitgezet bij onze procesmanger van de landmeetkundige afdeling. Als hij dit kan uitleggen zal ik zijn reactie hier plaatsen.

2 likes

Onderstaande uitleg heb ik intern gekregen.Hoop dat dit voldoende duidelijkheid geeft.

De afbeelding is geen minuutplan, maar een hulpkaart. Op een hulpkaart werd een verandering van de kadastrale kaart zichtbaar gemaakt. Als gevolg van verkoop van delen van percelen, werden de nieuwe grenzen gemeten en de oude kadastrale percelen gesplitst. U ziet de nieuwe grenzen in rood weergegeven, de bestaande grenzen in zwart weergegeven, de vervallen grenzen in blauw, de vervallen perceelnummers in blauw en de nieuwe perceelnummers in zwart. Door een serie hulpkaarten van exact hetzelfde gebied snel achter elkaar te bekijken zie je in feite het kadastrale perceelsfilmpje van een huidig of vroeger kadastraal perceel. Nu kwam/komt het voor dat een perceel binnen een ander perceel ligt en niet betrokken is bij de mutatie. Dan werd de buitengrens van dit perceel wel op de hulpkaart in zwart aangegeven als bestaande grens. Maar omdat het niet geraakte perceel een soort van enclave is, zou je een vlakje zien zonder perceelnummer. Om dan ondubbelzinnig aan te geven dat deze enclave niet betrokken is bij de mutatie werd in dat vlakje een kruisje getekend. Voor ons zegt dat, dat het perceeltje dat hierin geen nummer krijgt, niet betrokken is bij de mutatie. Wel de begrenzing als zijnde de “buiten”grens van het gemuteerde perceel. Het is een enclave.
Dat oude perceelnummers niet meer op de huidige kaart te vinden zijn komt voort uit het feit dat op de kadastrale kaart alleen maar bestaande, huidige, percelen met hun nummers zijn. Dus toen het eerste perceel na 1032 werd gesplitst was dat nummer al niet meer op de kadastrale kaart te vinden. De link om die te vinden is om vanuit de huidige situatie als het ware terug te bladeren via de hulpkaarten om te kunnen bekijken wat het perceelnummer vroeger was.

2 likes

Hoi Arjen, Bedankt voor dit heel uitgebreide antwoord, bedank ook je collega bij Kadaster. Zelf ook weer een hoop geleerd en blij met nut van GeoForum, geen vraag te gek!