Missende plaatsen in Top10NL-plaatsen gml

Ik heb voor een onderzoek de plaatsen dataset nodig uit Top10NL. Als ik deze download via Pdok (hier : Downloads - PDOK). Dan missen er veel plaatsen in de .gml die ik terug krijg. Bijvoorbeeld Hoogmade, Wassenaar, Alphen a/d Rijn.

Als ik dezelfde kaart bekijk op de online viewer van Pdok (overige kaarten → basisregistratie topografie → Top10NL-plaats), dan zie ik al de missende plaatsen wel op de kaart.

Ik krijg helaas geen reactie van het kadaster over de missende plaatsen. Is er een andere download beschikbaar die wel compleet is?

Wat download je precies? Ik kom wel een zip file tegen met TOPNamen:

https://service.pdok.nl/kadaster/topnamen/atom/topnamen.xml

Daarin zitten alle Top25, 50, 100, 250, 500 en 1000 namen. Als ik de Top25 inlees in QGIS dan vind ik bij de plaatsen bijvoorbeeld Wassenaar:

Het is niet echt een heel duidelijke set moet ik zeggen. Hier is nog een topic trouwens over plaatsnamen:

Originele vraag:

"Ik heb voor een onderzoek de plaatsen dataset nodig uit Top10NL. "
Eerst kijken wat gewenst is: Woonplaatsen? De administratieve hiërarchie in NL is Land, Provincie, Gemeente, Woonplaats. Ok nog Wijken en Buurten, maar redelijk ad hoc/informeel, althans niet bijgehouden door Kadaster.

“Plaatsen” is m.i. geen geformaliseerde term. Er zijn wel, heet dat, “Toponiemen”? En waarom uit Top10NL?
(Uit de hele discussie lijkt het voor mij om Woonplaatsen te gaan, bron: de BAG dus).

1 like

Dag @Werner_NDW,

Jouw vraag is via het Klant Contact Centrum (KCC) van het Kadaster bij de afdeling van de BRT terecht gekomen en weer teruggekoppeld naar het KCC, maar blijkbaar zit er wat vertraging op de lijn. Ik zal de strekking van het antwoord dat je via het KCC gaat krijgen hier ook alvast plaatsen:

De plaatsen die jij mist in de TOP10NL dataset zijn daar wel degelijk aanwezig, maar hebben één overeenkomst, namelijk dat hun geometrie van het type MultiSurface is. Dit wil zeggen dat deze geometrie uit meerdere delen bestaat. Er zijn in totaal 249 plaatsvlakken met een multivlak-geometrie in de dataset aanwezig. Waarschijnlijk is er bij jou iets mis gegaan bij het inlezen van de data.

image

Lukt het met deze kennis wel om de missende plaatsen in te laden?

Dag Jacco,

Bedankt voor de reply. Op pdok is ook een geopackage beschikbaar. Als ik die download dan zie ik de plaatsen wel. In de geopackage zijn 3 lagen : vlakken, multivlakken en punten.

Als ik de GML in visual code inlees, dan zie ik inderdaad ook de entry voor ‘wassenaar’ (zoals in jouw screenshot), maar die krijg ik niet te zien in Qgis. Misschien dat er bij in het inlezen iets mis gaat (fout in Qgis) of dat het bestand beschadigd is? Ook in de attribute table is er geen ‘Wassenaar’ te vinden.

Als ik de geopackage inlees, dan krijg ik 3 lagen: vlakken, multivlakken en punten. De missende plaatsen zitten inderdaad in de multivlak laag.

Ik kan in ieder geval verder met de geopackage.

Ik heb nog even met twee collega’s getest en de ene ziet al die multi-surfaces wel gewoon in Qgis en de andere niet. Ikzelf krijg ze ook gewoon te zien. Wellicht heeft het iets met de versie of met de instellingen te maken, maar aangezien jij nu vooruit kunt met de Geopackage wou ik het nu niet verder gaan uitzoeken.

Succes!

Ik denk dat het afhangt van je gebruiksdoel welke dataset geschikter is. Zoals je op dit willekeurige voorbeeld van Bunschoten-Spakenburg kunt zien kent de BRT (groen) een hele andere geometrie dan de BAG (rood) en bevat de BRT bovendien ook het buurtschap Zevenhuizen. Ik weet niet precies welke definitie er aan de woonplaatsgeometrie van de BAG ten grondslag ligt, maar in de BRT gaat het om de fysieke scheiding zoals die in het landschap waarneembaar is tussen bebouwd en onbebouwd gebied; noem het de bebouwde kom.

Pas op met de term bebouwde kom. Dit is een term die ook voortkomt uit de wegen- en verkeerswet en de boswet (zo even uit m’n hoofd).

Ik ben inderdaad geïnteresseerd in de ‘bebouwde kom’. Of in ieder geval naar wat gezien kan worden als ‘tussen de bebouwing’.

Het doel is om te bepalen of fietstelpunten binnen of buiten de bebouwing liggen. De groene vlakken in jouw voorbeeld lijken daar het meest voor geschikt. Dat is dus ook de kaart waar ik naar kijk (in het grijs de vlakken, in bruin de multivlakken).

1 like

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.