Mogelijkheid om background transparantie in te stellen

Even zitten zoeken maar ik kom het niet tegen.
Ik wil georeferenced PGN files maken van BGT met wit waarde als transparant.
Qgis lijkt dit niet te doen op services. Lukt me alleen op files. Hoe krijg ik het voor elkaar?
(zonder Paint / Fotosjoppen…)

Dank
Hans

Zoiets als PDF Exchange voor mijn CAD plots doet nu. Maar dan vanaf de bron.

In BGT heeft wit betekenis: volgens mij (oa?) erf.

Het lijkt me niet verstandig om dat transparant te maken.

Als je het toch wilt, en het lukt niet vanuit QGIS kun je natuurlijk met een beeldbewerkingsprogramma wit omzetten naar alpha.

Misschien verkeerd verwoord. Ik wil een puur 'lijngerichte kaart als output. Met vlakvullingen ‘uit’ in transparant. Misschien beetje te veel gevraagd.

De BGT heeft een WMTS Omtrekgericht. Deze is transparant, is dat misschien iets?

https://www.pdok.nl/geo-services/-/article/basisregistratie-grootschalige-topografie-bgt-

Ik zie dat je dit wilt doen op basis van plaatjes vanuit een WMS (rasterdata). Die lenen zich in QGIS niet voor verdere styling.

Er is geen aparte vlakvulling, want er zijn geen vlakken. Wit omzetten naar transparant gaat je ook niet helpen, want je hebt ook vlakken met andere kleuren.

Je enige bruikbare optie is de BGT als vector inlezen (bijvoorbeeld met de BGT Import plugin), naar wens stylen en dan exporteren als png,

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.