(Multi)Surface converteren naar (Multi)Polygon

De BGT bevat (telkens meer) geometrieën van het type Surface of MultiSurface. Kunnen PostGIS en QGIS daar gewoon mee overweg dus normaal gesproken is het niet zo’n probleem maar ik wil de geometrieën in Tegola in laden en die kan (nog) niet overweg met (Multi)Surface.
Omdat de BGT geometrieën helemaal geen Surface specifieke waarden bevatten en in de praktijk gewoon Polygons zijn wilde ik ze omzetten naar (Multi)Polygon. Echter ik kom er niet achter hoe je dat in PostGIS kan doen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Het antwoord is ST_CurveToLine die kan ook MultiSurfaces aan naar het blijkt

liep hier vandaag weer tegenaan, surfaces lijken tegenwoordig in qgis en ogr behoorlijk goed te gaan, maar geoserver heeft daar bijvoorbeeld nog wel wat uitdagingen

deze thread biedt wat info over mogelijke conversies

Mooi oud onderwerp! Was jij ook met de BGT bezig of gewoon met een Surface niet specifiek voor de BGT?

Met ST_CurveToLine verlies je wel de boogstukken namelijk. Als je tool een WKT CurvePolygon aankan behoud je die. Ik ken geen PostGIS functie om een (Multi)Surface om te zetten naar een CurvePolygon maar mijn bgt-loader tool doet dat standaard maar kan ook meteen de boogstukken omzetten naar lijnstukjes met de --linearize-curves optie.

Nou benadert ST_CurveToLine met lijnstukjes meestal wel redelijk de boog, dus het is een subtiel verschil :wink: