Multipolygon invoeren in BAG

Beste forumvrienden,

Allereerst wil ik duidelijk maken dat ik vrij nieuw ben met het gebruik van de BAG data. Momenteel wil een voor een groot bedrijventerrein, in dit geval een multipolygon, een reeks datapunten extracten.

Ter illustratie:
Voor bedrijven Spaanse Polder heb ik de coordinaten vanuit RD omgezet naar WGS84, ik begreep dat de BAG met deze coordinaten werkt. Nu zou ik voor dit hele bedrijventerrein, voor alle verblijfsobjecten die hierbinnen vallen:

  • De verblijfsobjecten die als functie ā€˜industriefunctieā€™ hebben willen pakken.
  • De nummeraanduiding en postcode van dit verblijfsobject willen verkrijgen.
  • Het bouwjaar van het pand waarin dit verblijfsobject ligt willen verkrijgen.

Dit zou ik dan gezamelijk willen opslaan in 1 CSV bestand. Ik ben momenteel in het bezit van de APIkey, mocht dit nuttige informatie zijn.

groetjes,
Mark

Hallo @koblstein, met de huidige API is dit niet mogelijk omdat we geen ā€˜gebruiksdoelā€™ filter hebben op het /verblijfsobjecten endpoint. Via het SPARQL endpoint kan dit helaas zeer binnenkort ook niet meer. Met de BAG is afgesproken dat we geen doorontwikkeling meer doen op de huidige API en dus mogen we deze functionaliteit nu niet toevoegen (technisch is het geen probleem).

Hierbij geef ik je wens kwa functionaliteit dan ook graag door aan @NicoleKortoomsBAG, Product Owner van de BAG. @NicoleKortoomsBAG wil jij kijken of jullie dit mogelijk kunnen en willen maken in de nieuwe BAG API?

1 like

Hoi Mark,

Leuke vraag, in principe is SPARQL een goede manier om dit soort bevragingen te doen. Klein nadeeltje je moet wel een beetje de SPARQL taal machtig zijn, en dat is niet heel eenvoudig.

Als experiment zijn we aan het kijken hoe we de kracht van SPARQL kunnen benutten, en de complexiteit wat kunnen verbergen. Een soort UI op SPARQL waar je op basis van templates queries kunt maken. Een eerste poging vind je hierā€¦Kadaster Labs

Als je dan iets naar beneden scrolt zie je bij bevraging 4, precies de vraag die je zoekt; je kan de functie kiezen, en de wijkā€¦We hebben nu als default maar even industriefunctie en spaanse polder ingevuld, maar die kan je dus ook veranderenā€¦je ziet dan gelijk in de tabel het resultaatā€¦

Als je vervolgens het editor schuifje aan klikt, kom je in de SPARQL query editor modusā€¦dat ziet er misschien wat complex uit, maar als je gewoon op het ā€œtableā€ knopje druk, dan kan je vervolgens op dezelfde hoogte, maar dan helemaal rechts, het download icoontje aanklikkenā€¦en als ik je vraag goed begrepen heb, heb je dan de gewenste CSV!

(overigens als je nu enthousiast bent, en nog meer wiltā€¦het is best leuk om deze csv vervolgens in te laden in een tool zoals deze: Voyager 2
Dan heb je gelijk een fancy dashboard op deze BAG dataā€¦)

Laat maar weten als je er niet uit komt!

Groeten Erwin

ps. Wel belangrijk te melden dat dit experimentele diensten zijn, en dus geen garanties bieden voor de toekomst. Wel ontvangen we erg graag opmerkingen/ideeen hierover!

1 like