Multipolygonen opvragen

Heeft iemand wellicht een voorbeeld voor me waarmee ik met de “free” service een multi-polygoon kan opvragen? Ik vond op het forum een voorbeeld (maar dan gebruik makend van de de lookup-service), die een multi-polygoon teruggaf maar dat bleek een multi-polygoon te zijn die uit exact één polygoon bestond :frowning:

Klopt het dat je op zoek bent naar een willekeurige locatie in Nederland waar het opvragen van een geometrie een multi-polygoon terug geeft? Zo ja dan kunnen we wel een paar suggesties geven van Kadastrale percelen die een multi-polygoon betreffen.

Daarnaast zijn we nog wel benieuwd waar je de multi-polygoon vervolgens voor wilt gebruiken, de geometrieen die de locatieserver terug geeft zijn namelijk gegeneraliseerd en komen dus niet 1-op-1 overeen met de geometrie zoals vastgelegd in de basisregistraties.

Hoi Jasper,

Reactie op je eerste paragraaf: ja.

Reactie op je tweede paragraaf: die willen we gebruiken voor bevragen van de PR13-services (sorry andere lezers: dit is “DSO speak”), bijvoorbeeld om indeinigsvereisten die gelden op een bepaalde locatie te bepalen.

Kun je me uitleggen wat je precies met “gegeneraliseerd” bedoelt?

Hallo Nico,

De volgende aanroep naar de BRK/Digitale Kadastrale Kaart(DKK) API geeft een multipolygoon terug: https://brk.basisregistraties.overheid.nl/api/v1/percelen?perceelnummer=17092&kadastraleGemeentecode=DVT00. Navraag bij collega’s van het Kadaster die de Kadastrale Kaart bijhouden levert als antwoord op dat een geometrie zoals de bovenstaande aanroep oplevert vaak voorkomt: dit betreft een perceel waar een stukje ‘uitgesneden’ is, in dit specifieke geval staat op het uitgesneden stukje een elektriciteitshuisje.

Met een gegeneraliseerde geometrie bedoel ik een versimpelde geometrie, dit wordt vaak gedaan om de complexiteit te verminderen en daarmee sneller te kunnen zoeken in een database of een geometrie makkelijker weer te kunnen geven (of minder omvangrijk kwa data te laten zijn). Als je bijvoorbeeld op een scherm de geometrie van heel Nederlands laat zien is het vaak niet zo belangrijk dat de hele geometrie in alle details getoond wordt, die zie je namelijk toch niet.

In het geval van de Locatieserver zoals PDOK dit heeft heb ik mij laten uitleggen dat het primaire doel is om snel in te kunnen zoomen op de kaart op basis van een bepaald gegeven. Het is daarom in de Locatieserver niet van belang om de geometrie in zijn volledige detail te hebben. De geometrie die je opvraagt is daarom ook een versimpelde versie, in het geval van de RTR is het mogelijk wel van belang om de precieze geometrie te hebben: anders zou het kunnen zijn dat je teveel regels terug krijgt (als de geometrie door het versimpelen een groter vlak bevat) of dat je te weinig regels terug krijg. Teveel regels is wellicht niet direct een probleem, te weinig zou denk ik ongewenst zijn. Om een meer gedetailleerde geometrie te krijgen van percelen zou je met de informatie over een perceel de DKK WFS kunnen bevragen of de DKK REST API die het Kadaster aanbiedt. In deze services krijg je de geometrie wel met al zijn details terug.

Met de DKK is het wel goed om te beseffen dat de geometrie van de percelen niet een 1-op-1 overeenkomt met de daadwerkelijke ligging van het perceel, de DKK wordt zo gemaakt dat de kaart een volledig sluitend beeld geeft van alle percelen in Nederland, niet om 100% accurate grenzen aan te geven. Het gebruik van de perceelsgrenzen geeft dus altijd een benadering van de daadwerkelijke ligging.