Na bewerken attributentabel foutmelding bij opslaan in qgis

Wie kan me helpen met het volgende “probleem”.

Na het bewerken van een attributentabel waarbij een bestaande regel wordt aangepast krijg ik een foutmelding bij het opslaan van de wijziging.
Zo heb ik in regel 42 een veld gewijzigd van “aanwezig” naar “afwezig”.

Na het opslaan van deze wijziging krijg ik de volgende melding
“object 42 voor update attributen niet gevonden”

Het gevolg is dat het bestand ook niet kan worden opgeslagen.
De vraag is wat is de oorzaak van deze foutmelding en hoe kan deze worden voorkomen of verholpen worden.

In welk bestandsformaat is het bestand opgeslagen?
Misschien helpt het een kopie te maken in een ander bestandsformaat en dan te proberen?

Snelle zoekactie naar de foutmelding in het Engels geeft een hit op gis.stackexchange.com met een antwoord. Wellicht ben je ermee geholpen of biedt het verdere aanknopingspunten.

Het is een qgis bestand extentie *.qgz
gisversie 3.22.11

Het qgz-bestand is het project-bestand van QGis, daar zit je attributen tabel niet in. Als je in QGis met je rechtermuisknop op de betreffende laag klikt, daarna helemaal onderaan op Eigenschappen klikt, en vervolgens aan de linkerkant op Informatie klikt, dan kun je (onder het kopje Informatie van Provider) zien om wat voor soort bestand het gaat ( wat er achter Opslag staat - dat is wat Thomas bedoelde).

Afgaand op de foutmelding vermoed ik dat je bestand geen unieke sleutel heeft, en daardoor lukt het QGis niet om 1 enkele rij bij te werken. Niet zeker dat dat de oorzaak is, maar dat zie ik ook nog wel eens bij mijn gebruikers langs komen. Als dat het geval is, dan kunnen we er wel wat aan doen. Kun je de gegevens misschien delen? Dan zouden we precies kunnen zien wat er mis gaat, maar het kan ook te gevoelig zijn om te delen, dat is geen probleem. Dan word het wat lastiger, maar nog steeds niet onmogelijk :wink:

Het bestand (attributentabl) is als GPKG opgeslagen.

Het is opvallend dat deze foutmelding niet altijd optreed of herhaald kan worden. Nadat het bestand afgesloten is, heb ik dezelfde wijziging opnieuw aangebracht en nu krijg ik de foutmelding niet.

image

Hmmmm… da’s interessant. Dan ligt het waarschijnlijk niet aan het al of niet aanwezig zijn van een unieke sleutel, denk ik (niet zeker, overigens…).
Kan het netwerk een probleem zijn? Als de geopackage op een netwerkschijf of een Onedrive staat of zoiets, kan een hiccup in de verbinding nog wel eens voor zoiets zorgen.
Heb je dezelfde laag uit dat Geopackage 1 of meer keren toegevoegd aan je project? Of heb je van andere lagen ook de Edit-modus aan staan? Ook dat wil nog wel eens zorgen voor verwarring bij QGis.

Om wat meer informatie te krijgen, is het handig als je de Logboekmeldingen bekijkt (vooral als de foutmelding is opgetreden). Daarvoor ga je naar BeeldPanelen en zet dan een vinkje voor Logboekmeldingen. Dan opent een nieuw venstertje met verschillende tabs, waarin je meer informatie zou moeten zien over foutmeldingen en zo.