Na bewerken object zijn de meeste objecten niet meer zichtbaar op de kaart

Goedemorgen,

Helaas ben ik in QGIS 3.28.4 tegen een bijzonder vervelend probleem aan gelopen. Na het bewerken van een polygoon in een zelf gemaakte laag verdwenen de meeste polygonen ineens uit het kaartbeeld (nog maar 2 zichtbaar van de 131). Ze staan echter nog wel in de attribuuttabel.

Vanuit de attribuuttabel polygonen selecteren en vervolgens zoomen naar de selectie geeft de foutmelding dat het bereik niet kan worden bepaald. De laag laden in een nieuw project geeft ook alleen de 2 objecten op de kaart, maar wel alle objecten in de attribuuttabel.

Wat ik verder heb geprobeerd: een nieuw id-veld maken, de laag in de geometrie-reparatie-tool zetten. Beide zonder succes.

Heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt of weet iemand wat een oorzaak kan zijn? Alvast bedankt!

Hoi Bart,

Welkom op het Geoforum!

Ik vrees dat je je data kwijt bent. Het lijkt er op dat de geometrie van je gegevens verdwenen is, en als je geen backup hebt, dan weet ik geen manier om die weer terug te krijgen.

Hoe dat kan weet ik niet, want ik weet niet wat je aan het doen was, hoe je dat deed, wat voor datatype (shapefile, geopackage, database) je gebruikt, dus hier is heel weinig aan te doen vrees ik…

1 like

Hoi Stefan, bedankt voor het welkom heten :grin:

Uiteindelijk heb ik maar besloten om de laag opnieuw te maken, dit vanwege de spoed voor het afronden van een offerte waar de tekeningen bij hoorden. Alle in te tekenen vakken zaten nog redelijk vers in mijn geheugen en kon ik vervolgens eenvoudig controleren dus dit was (weliswaar met enige frustratie dat het allemaal opnieuw moest) goed te doen.

Met hulp van een bekende kwam ik erachter dat het bereik ineens niet meer toereikend was voor het grootste deel van de objecten. Wat daar dan weer de oorzaak van was, konden we helaas niet achterhalen. Het bereik aanpassen hielp ook niet.

Het ging overigens om een shapefile en het probleem ontstond vlak nadat ik in de bewerk-modus het nummer (geen id-veld) aanpaste van één van de polygonen. Ik denk dat ik in het vervolg voor grote projecten het beste voor elk type object een aparte laag kan maken zodat er geen lagen zijn met grote aantallen objecten. Ik krijg naar aanleiding van een ander topic hier op het Geoforum zo de indruk dat dit wel eens mee kan spelen.

In ieder geval erg bedankt voor het meedenken!

1 like