Nationaalgeoregister.nl of api.bag.kadaster.nl

Goedemorgen.
We zien veel storingen (down) bij de reverse geo van nationaalgeoregister gisteren en vandaag.
Er is ook een api.bag.kadaster.nl .
Wat is de status hiervan, is het dubbel en welke heeft de toekomst zodat we de software deze laten gebruiken?

Alvast onze hartelijke dank
Jack
Den Haag

Excuses voor de late reactie en het ongemak. De storingen zijn inmiddels verholpen, zie ook: Aantal services bij PDOK minder goed bereikbaar (opgelost) - Datasets - Geoforum

Hartelijk dank.

De tweede vraag was of api.bag.kadaster.nl een bruikbaar alternatief is?

Dat is erg usecase afhankelijk dus lastig om te beoordelen. Wel hebben beide producten primair een ander doel.

De PDOK Locatieserver bestaat uit meerdere API’s die primair geocoderen als doel hebben. Dat wil zeggen van gegeven naar de kaart (of andersom in het geval van de reverse Geocoder). De Locatieserver bevat niet alle BAG gegevens en niet alleen BAG gegevens maar ook gegevens uit de BRK, NWB en data van CBS en Waterschappen waar je met de locatie aan de slag kunt.

Met de BAG API bevraag je direct de data van de (Landelijke Voorziening) BAG om vervolgens met deze BAG gegevens (objecten en attributen) aan slag te gaan (bijvoorbeeld door deze te koppelen met andere data). De BAG API bevat alle BAG gegevens.

Wellicht ten overvloede maar hierbij wat handige links die kunnen helpen bij het maken van de keuze:

BAG API Individuele Bevragingen - Kadaster.nl zakelijk

API Locatieserver · PDOK/locatieserver Wiki · GitHub

cc @PieterDijkstraBAG

Dank je Jeroen, prima antwoord!

De laatste vraag van de developer:
https://api.bag.kadaster.nl/lvbag/individuelebevragingen/v2/adressen/zoek?zoek=2594AN&huisnummer=265
This API is deprecated according to their Swagger interface.
Klopt dat?

Ik werk niet voor het BAG team, maar durf me wel aan een antwoord te wagen (dat iemand van het BAG team dan misschien nog kan corrigeren/aanvullen):

Op basis van de API spec zou ik zeggen dat dat specifieke endpoint deprecated is en niet meer gebruikt zou moeten worden. Het /adressen endpoint lijkt dezelfde functionaliteit te bieden en is niet deprecated.

Dank Robin,

We gaan het proberen.