Nauwkeurigheid dataset kadstrale grenzen en percelen

Ik ben werkzaam als ontwerper bij een ingenieursbureau en wij gebruiken de InfraCAD MAP tool om kadastrale grenzen te downloaden van pdok.nl. Nu ben ik benieuwd hoe nauwkeurig deze data is en of deze data een goed basis is voor een ontwerp waarbij de ligging van het ontwerp exact binnen een kadastraal perceel dient te vallen. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Kadastrale grenzen uit het digitale bestand zijn altijd indicatief. Wil je hele nauwkeurige grenzen, dan zul je die moeten reconstrueren aan de hand van veldwerken, voor zover die nog worden gemaakt.

@Anton is dit echt zo? Of is dit een antwoord om de Kadaster juristen rustig te houden?

Bij mijn weten zijn dit toch gewoon de polygonen opgemaakt uit jullie kadastrale gegevens?

En voor het maken van plannen is zoiets toch ‘goed genoeg’?

Of mis ik hier iets?

Zie ook Onderdelen Kwaliteitssysteem en kwaliteitshandvest - Kadaster.nl particulier
Kadastrale kaart
Het inmeten van (nieuwe) kadastrale grenzen en het berekenen en vaststellen van (nieuwe) oppervlaktes moet voldoen aan technische specificaties (standaardafwijkingen) volgens de Handleiding voor Technische Werkzaamheden van het Kadaster. De kaart heeft een andere nauwkeurigheid dan de metingen. De kaart kan daarom met die beperking niet gebruikt worden voor de bepaling van de exacte maten en ligging in het terrein.

Vooraf ter info: ik werk niet bij het Kadaster en heb er geen andere bindingen mee.

Wat Nico aangeeft, komt overeen met mijn ervaringen. In 1994 heb ik een tijdje bij het Kadaster gewerkt. Dat was de tijd dat de kaart gedigitaliseerd werd. Ik heb talloze kaarten met een digitizer overgetrokken. Dit is de basis geweest voor de huidige Kadastrale Kaart. Langs de diverse gemeentegrenzen zag je soms dat ze een verschillende interpretatie van het RD hanteerden en dan kon het voor komen dat een overlappend stuk grond (weiland bijvoorbeeld) langs de gemeentegrens een verschuiving had. Dit werd niet aangepast.

In 2004 heb ik een opleiding “Geometrische kwaliteit in de landmeetkunde” gevolgd en daaruit kwam naar voren (tot mijn verbazing overigens) dat zelfs GPS metingen door het Kadaster ingepast, verdraaid en verschaald werden tot het paste binnen de huidige digitale kaart. Er trad dus geen verbetering op maar alles werd passend gemaakt, met een afwijking tot 70cm (!) als uiterste acceptabele waarde.

Als toenmalig landmeter kreeg ik daar kippenvel van, maar ja, ik werkte nou eenmaal niet bij het Kadaster en had er verder geen invloed op. Bovendien had ik als landmeter allang met de paplepel binnengekregen dat je geen enkele bron kon vertrouwen of je moest het zelf gemeten hebben :slight_smile:

Het nadeel overigens van zo’n rammelende kaart, als het Kadaster een grensuitzetting moest doen en geen veldwerken of oorspronkelijk coördinaatbestand kon terugvinden, dan werd rustig vanuit de onbetrouwbare kaart de grens uitgezet.

Voor het maken van een plan kan de kaart voldoende zijn. Maar het kan ook zijn dat het knelpunten oplevert. En dan is het handig om de situatie zelf in te meten of de grenzen te reconstrueren aan de hand van veldwerken.