Nauwkeurigheid GoogleMaps

Voor een klant heb ik een toepassing ontwikkeld waarbij ik met de GoogleMaps Javascript API een verkeersbord als custom marker op de kaart display. De gebruiker kan deze verplaatsen en roteren en de LatLng en oriëntatie worden teruggekopieerd in de database. Werkt prima, behalve dat als je inzoomt op de kaart, de straten t.o.v. de LatLng positie uit register schuiven. Is dit een bewuste onnauwkeurigheid om kannibalisatie van betaalde kaartsystemen te voorkomen? En is OpenStreet Map / Leaflet in dit geval een betere optie?

Volgens mij is algemeen bekend dat Google Maps en Bing Maps (etc) dit soort afwijkingen vertonen. De beelden heel precies op de juiste plek leggen is te veel werk en dus te duur en voor de meeste toepassingen niet belangrijk.

OpenStreetMap is in Nederland vast beter, omdat bijvoorbeeld de wegen op basis van allerlei andere datasets (gps tracks en een import van AND geloof ik) zijn getekend. Ook heeft de ID-editor van OSM de mogelijkheid een offset op de luchtbeelden in te stellen. Je kunt de achtergrondkaart dus in x- en y-richting verschuiven zodat deze mooi past op de OSM-data.

Heb je trouwens de voorwaarden van Google goed gecheckt voor dit werk? Volgens mij mag je niet hun kaart niet zomaar gebruiken voor intekenwerk. Volgens mij beschouwen zij alles wat op hun ondergronden wordt getekend als hun eigendom o.i.d… Misschien gewoon de BRT, BGT of Luchtfoto van PDOK gebruiken?

1 like

De kaarten van Google Maps zijn noodgedwongen onnauwkeurig tot wel 10 meter. Dit is een interessant experimentje: Positional Accuracy In Google Maps "My Maps" Vs. Google Earth

OSM is wat dat betreft voor NL vele malen nauwkeuriger, omdat zij gebruik maken van alle open data. Dus waarom niet gewoon de bron gebruiken, en de BGT achtergrond of de Opentopo? Dan kun je zelfs direct in RD werken, en ben je verzekerd van nauwkeurigheid.
Welke bibliotheek je gebruikt, Leaflet of Openlayers of de Google Maps API maakt niet uit. Maar zeker voor het invoeren van data als verkeersborden (die als ze een paar meter verkeerd staan nogal een effect kunnen hebben op bijvoorbeeld verkeersveiligheid) zou ik nooit Google Maps als ondergrond gebruiken, nog even afgezien van het feit dat ik ze kartografisch nogal slecht vind, en het feit dat je ontzettend moet oppassen dat je er niet ineens voor moet gaan betalen. Kortom: Ik zou je willen aanraden 1 van de NL’se achtergrondkaarten te gebruiken.

1 like