Nauwkeurigheid van GPS-metingen tov het wegennetwerk berekenen in QGis

Ook met een RMSE kom je voor de vraag te staan welke fout van de eerste en tweede soort je acceptabel vindt. Dat je vooral de fout van de eerste soort zo veel mogelijk blijkt te willen minimaliseren, maakt de frequentie van de fout van de tweede soort minder belangrijk. In dat geval zou je een behoorlijk kleine breedte (misschien zelfs de 1 sigma van GPS in het open veld, ca. 2,5 m) voor de geofence kunnen kiezen. Zeker omdat je er ook nog van uit kunt gaan dat als iemand over een bepaalde weg gereden heeft er zelfs bij veel ruis in de GPS-punten er altijd wel een paar punten van de GPS-track binnen een paar meter van het wegelement zullen vallen. Om daar kansen voor te schatten moet je echter ook rekening gaan houden met correlatie tussen de GPS-metingen. Nog beter wordt het als je niet naar afzonderlijke GPS-punten, maar naar iemands gehele GPS-track kijkt. Dan kun je nog beter outliers filteren en conclusies trekken of iemand binnen een geofence geweest is. Maar hier heb ik zo een-twee-drie geen kant-en-klare strategie voor. Misschien is het een leuk vraagstuk voor een afstudeer- of stageproject bij een van de geo-opleidingen?

Misschien is deze code interessant voor je project.

Ik ben bekend met Offline MapMatching algorithm. Echter is de GPS-track data te vervuild om daar daadwerkelijk gebruik van te kunnen maken. Toch bedankt voor je suggestie!

Ik heb de GPS metingen al verbonden om de daadwerkelijke GPS-tracks te krijgen. Probleem is alleen dat deze tracks in de meeste gevallen de geofence niet compleet doorkruisen, maar slechts gedeeltelijk. Vandaar mā€™n keuze om uiteindelijk met alleen de punten te werken. Toch bedankt voor het meedenken, ik ga er verder mee aan de slag!