NGR laagnamen en -titels in de PDOK Services Plugin

Omdat een aantal services onlangs zijn aangepast hebben we vandaag een update van de plugin gedaan. De data wordt nu automatisch opgehaald uit het nationaal georegister, waardoor updaten wat makkelijker gaat.

In de kaartlagen-tabel van de plugin valt dan wel op dat de naamgeving niet heel consistent is:

Vooral het gebruik van hoofdletters is wat rommelig. Verder hebben de BRT-lagen nu hele slechte namen: standaard, grijs, pastel en water. Daar zou wel ergens BRT bij mogen staan, toch? Is dat een foutje of bewust zo gedaan? @PDOKbeheer

Maar goed, tijd om de plugin te updaten naar versie 3.7.3. En als er issues zijn die gaag melden op github of hier.

2 likes

En om dit nog verder te precisieren: we hebben het hier over het ‘Title’ veld in de lagen van de verschillende services.

Hoewel er in de QGIS dialoog dus staat “Laagnaam [style]” tonen we dus meestal het Title veld. Dus niet de ‘Name’, want dat is meestal de ‘identifier’ van de laag (of de laagnaam zelf).

Als voorbeeld:

wmts: https://geodata.nationaalgeoregister.nl/tiles/service/wmts?request=GetCapabilities&service=WMTS
<ows:Title>opentopo</ows:Title>

wfs: https://geodata.nationaalgeoregister.nl/wijkenbuurten2019/wfs?request=GetCapabilities&service=WFS
<Title>cbs_buurten_2019</Title>

wms: https://geodata.nationaalgeoregister.nl/landelijke-fietsroutes/wms?request=GetCapabilities&service=WMS
<Title>landelijke-fietsroutes</Title>

Beetje liefde-aandacht-tederheid zou hierin mooi zijn :wink:

Mee eens dat we de <ows:Title> “descriptive” kunnen maken.

image

@raymondnijssen wat zou je voor stel zijn? (m.a.w. een uitgewerkt voorbeeld) Gewoon BRT ervoor plakken als in BRT grijs 
 of is er nog iets beters te verzinnen?

Denk dat tijdens het testen/overgangsperiode niet iemand eerder is opgevallen of er notie van heeft genomen. Dus het is goed dat je dit meld.

@daniel.tewinkel wat vind jij hiervan?

Mij maakt het niet zo uit. Ik vind het nu rommelig omdat er steeds voor andere schrijfwijze en inhoud wordt gekozen waardoor het niet netjes te presenteren is. En specifiek bij de BRT is het onvolledig omdat er voor een heel algemene naam als ‘standaard’ of ‘grijs’ wordt gekozen, waarbij het elke dataset wel zou kunnen zijn.

Misschien een methode bedenken en die aanhouden? Altijd met een hoofdletter beginnen, altijd eerst de naam van de dataset (BRT, Luchtfoto, BAG, 
) en daarna specifiekere informate als laag, stijl, resolutie, jaar?

bijvoorbeeld
lufolabels → Luchtfoto labels
cbs_buurten_2019 → CBS Buurten 2019

Maar ook de Title is soms “Web Map Tile Service” wat eigenlijk een beschrijving van het service type (wmts) is.

Als BRT-beheerder en gebruiker vind ik het wenselijk om de productnaam toe te voegen aan de title, dus bijvoorbeeld “BRT Achtergrondkaart standaard”.

We gaan er een ticket voor aan maken.

Ik moet wel de opmerking hierbij plaatsten dat lagen/namen/titels/enz
 in verhouding staan tot de dienst/service. Dat er “toevallig” een lijstje opgebouwd is in de plugin die dit deze allemaal samenvoegd waarin het wel/niet mooi staat kan natuurlijk niet uitgangspositie zijn. Maar het toont natuurlijk wel aan dat hier verbeteringen in te maken zijn.

Tevens (zoals je in de interactie met Daniel hebt gezien) zal dit ook aan de verschillende dataset eigenaar moeten worden “voorgelegd”. Er kan dus mogelijk iets meer tijd overheen gaan


In mijn beleving is:

  • de name is een machine leesbare identifier voor een kaartlaag
  • de title een mens-leesbare weergave van de naam van de kaartlaag.

De context van de name en de title is de service, en die heeft ook weer een name en een title (de laatste is mens leesbaar).

Volgens mij zeggen de standaarden niets over de relatie tussen de titles van de services en de lagen daarin. Het is aan de beheerder om daarvan een duidelijk geheel te maken. De applicatiebouwer zal helaas op voorhand nooit weten wat voor logica de aanbieder hanteert. Altijd zowel de title van de service als ook de title van de laag tonen lijkt daarom een goed idee.

Overigens zou ik het logischer vinden (en meer standards compliant) om een en dezelfde kaartlaag die middels meerdere stijlen weergegeven kan worden ook te ontsluiten als 1 kaartlaag met meerdere stijlen.

Zo zou er dan 1 BRT Achtergrondkaart layer zijn zijn met de styles ‘standaard’, ‘pastel’, ‘grijs’, etc.