Nieuw boek: "QGIS voor landmeters en wegontwerpers"

Nu beschikbaar bij de webwinkels van elke boekhandel, zoals Bruna, De Slegte, Libris, en ook bij Bol: “QGIS voor landmeters en wegontwerpers”!

De vastgestelde boekenprijs is €54.95 (laat je bij Bol niet verrassen door externe verkopers met een hogere prijs). Wil je meer dan 2 exemplaren (bijvoorbeeld voor een opleiding of voor het kerstpakket) dan kan ik je een aantrekkelijke prijs bieden. Neem daarvoor even contact met mij op.

Niet voor data-analisten! Het boek is speciaal geschreven voor landmeters, wegontwerpers, tuinarchitecten, of anderen die een verwant beroep hebben, en voor hun werk af en toe wat geo-data moeten presenteren op een kaart. Het boek helpt je op weg om QGIS te begrijpen en leert je wat GIS, geo-data, data-analyses en visualiseren inhoudt. Dit gebeurt door middel van leuke oefeningen waarbij de focus soms vooral ligt op een fraai plaatje, maar waar je wel functionaliteit leert toe te passen, zoals een piratenschatkaart (kortste-pad-analyse) of het presenteren van een AHN kaartblad met Lego-blokjes (rasterdata-manipulatie).

Enkele voorbeelden:

3 likes

Als het voor landmeters is, wordt er in het boek dan ook aandacht geschonken aan zaken die de nauwkeurigheid beïnvloeden? Zoals:

  • Gebruik van custom CRS voor RD en NAP met RDNAPTRANS2018 (gebruik van default definitie geeft fouten tot 25 cm);
  • Gevaar van lijnstukken van meer dan 200 m (een 2 km lange rechte lijn loopt in werkelijkheid tot 10 cm krom);
  • De juiste manier van afstand en oppervlakte berekenen (fout tot 9 cm/km en 180 m2/km2 bij gebruik van default functies).

Er is een heel hoofdstuk over CRS waar gesproken wordt over projecties, RD en RDNAPTRANS. Er is geen diepe focus op de details die je noemt. Het boek is geschreven voor mensen die geen data-analist zijn maar vanwege hun werk (landmeters, wegontwerpers, hoveniers, noem maar op) wel geo-data moeten verwerken. De focus in het boek ligt daarop: hoe krijg je data in beeld.

Omdat de aard van GIS over het algemeen niet gaat over millimeter nauwkeurigheid is hier verder geen aandacht aan besteed. Metingen worden vrijwel altijd door de gebruikte meetapparatuur nauwkeurig omgerekend naar RD, wegontwerpen waar het gaat om de laatste centimeter zal normaliter in AutoCAD of Civil 3D gebeuren. Met QGIS zal de gebruiker over het algemeen grote gebieden tonen en daar data op presenteren. Ook is veel beschikbare data in de bron al niet nauwkeurig, m.a.w. het wordt er niet perse beter op om het via RDNAPTRANS om te rekenen.

Maar het is zeker goed dat je deze punten noemt, er wordt vaak vergeten dat een projectie als RD ook automatisch voor onnauwkeurigheid kan zorgen.

Hoi, we zetten op de qgis.org site ook linkjes naar boeken. oa nederlandse:
Books
Als je me de auteurs, datum van uitkomen, link, titel en evt een ‘catch phrase’ geeft (richard@duif.net of richard@zuidt.nl) dan zet ik 'm erbij.