Nieuwe AHN3-data uit 2018 is nu bij PDOK beschikbaar

Bij PDOK is de AHN-3 dataset verder aangevuld. Deze update betreft een aanvulling met data van de waterschappen Limburg, Vallei en Veluwe en Rijn en IJssel.
De gegevens zijn ingewonnen in de periode 1 december 2017 tot 1 april 2018. Op bijgaand overzicht zijn de wijzigingen zichtbaar: de rode kaartbladen zijn vervangen, de gele kaartbladen zijn nieuw.

De update betreft op dit moment de downloadbestanden. De verwachting is dat de WMTS-services de komende twee weken worden bijgewerkt. De AHN Viewer is al geupdate.

1 like

Het komt mij voor dat sinds de update het kaartbladen overzicht op de arcgishub enkele dubbele kaartbladen bevat. Kijk maar op:

Hier zit blad 70fz2 er twee keer in. Dit geldt ook voor de bijbehorende download van het kaartbladen overzicht. In totaal gaat het om 43 kaartbladen, meeste in Zeeland en 1 in Arnhem.

Daarnaast valt me op dat het hoofdlettergebruik in de nieuwe kaartbladen niet consequent is met de oude. Waar voorheen hoofdletters gebruikt werden zie ik nu kleine letters. Geen onoverkomelijk probleem maar het breekt wel meteen evt. scripting op een niet windows OS.

Deze kaartbladen staan los van PDOK en zijn gemaakt door Esri Nederland om eenvoudig de downloads van PDOK te kunnen benaderen vanuit ArcGIS. Voorheen had PDOK geen ruimtelijk overzicht van de downloads, maar enkel atomfeeds.

Deze dubbele records komen voort uit onze manier van updaten, waarbij eerst nieuwe kaartbladen voor AHN3 worden toegevoegd en daarna dubbele kaartbladen worden verwijderd. Hierdoor heeft de gebruiker nooit last van ontbrekende kaartbladen. Schijnbaar is het opschonen van de kaartbladen in een eerdere jaargang niet helemaal goed gegaan. Nu hebben we de dubbele kaartbladen verwijderd voor de netheid, via de kaart is dit per definitie geen probleem omdat ze exact gelijk zijn.