Nieuwe AHN3-data uit 2019 maakt AHN3 bij PDOK nu volledig landsdekkend!

Deze update bij PDOK betreft een aanvulling van de dataset met data van de waterschappen Noorderzijlvest, Hunze en Aa’s en Vechtstromen. De gegevens zijn ingewonnen in de periode 1 december 2018 tot 1 april 2019. Op bijgaand overzicht zijn de wijzigingen zichtbaar: de rode kaartbladen zijn vervangen, de gele kaartbladen zijn nieuw.

De update betreft op dit moment de downloadbestanden. De WMTS-services worden zo spoedig mogelijk bijgewerkt.


5 likes

Fantastisch!

Is er een indicatie wanneer de WMTS is bijgewerkt?

Hoi Anton, de tile caches voor de WMTS worden al bijgewerkt. Maar het bijwerken van de caches heeft een doorlooptijd van een aantal dagen. Ik verwacht dat de WMTS service aan het einde van de week helemaal up to date is.

1 like

Super! Bedankt Anton :slight_smile:

1 like

Voor de volledigheid; in de laatste update zijn een aantal nieuwe kaartbladen meegekomen die niet voor alle datasets (05m_dsm, 05m_dtm, 5m_dsm, 5m_dtm, laz) data bevatten. Dit was eerder niet het geval, dit hebben we ondervangen door in de ahn3_bladindex WFS de volgende velden Integer(Boolean) op te nemen:

  • has_data_05m_dsm
  • has_data_05m_dtm
  • has_data_5m_dsm
  • has_data_5m_dtm
  • has_data_laz

Waar 1/true data bevat en 0/false geen data bevat.

De extracten kunnen hier gedownload worden; ${bladnr_uppercase} is bijv 72HZ2:

Als ik het even snel bekijk dan zijn er 3 extra bladen bijgekomen:

  • 70fz2
  • 70hn2
  • 72hz2

En alleen blad 70hn2 bevat niet alle data.

Is het niet een beetje overkill om dan aan elk blad maar liefst 5 nieuwe velden te koppelen?

Het gaat in totaal om drie kaartbladen die niet alle data bevatten: 64ez1, 26an1, 70hn2 (dus waarschijnlijk klopt mijn bewering niet dat er in eerdere updates geen kaartbladen zaten die niet alle data bevatten). De AHN3 WMS/WFS is voornamelijk ingericht tbv de ahn3 download applicatie. Hierin willen we geen download links tonen die niet werken, vandaar dat we deze velden hebben toegevoegd. We hadden dit ook hardcoded in de download applicatie kunnen opnemen, maar op deze manier maken we dit ook expliciet voor andere gebruikers.

Ok, duidelijk. In ieder geval fijn dat het gedetailleerd wordt uitgelegd :+1: :slight_smile:

Voor de volledigheid: de tilecaches van de AHN3 WMTS service zijn inmiddels up to date (dat waren ze al enige tijd, maar vergeten hier te melden).

3 likes

Prachtige dataset: hebben jullie toevallig ook zicht of onze buurlanden ook met AHN3 vergelijkbare services hebben? Ik wil wat analyses op de grens doen.

Op wikipedia staat deze lijst:

Op dit moment zonder Duitsland en Belgie dus. In Duitsland gaat open data ook per bundesland heb ik ooit gehoord.

1 like

België heeft wel veel open datasets beschikbaar. Hier kun je het eea vinden voor hoogte modellen:

Via Europese bronnen is er misschien nog wat te vinden maar die zijn niet makkelijk te vinden. Misschien hier:

https://www.copernicus.eu/en/copernicus-services/land

En Nasa schijnt wat databronnen te hebben:

Maar zo mooi en luxe als in Nederland vind je bijna nergens :slight_smile:

2 likes

Dank voor de aanvullende informatie. Dat het niet zo sjiek als in NL zou zijn wist ik al… Ik ga pogen te roeien met de riemen die in het water dobberen.