Een milieuhygiënisch bodemonderzoek onderzoekt de aanwezigheid van verontreinigende stoffen in de bodem op een specifieke locatie. In deze BRO-dataset vind je gegevens over onderzoeken naar landbodems, drogere oevergebieden en grondwater. De resultaten omvatten informatie over meetpunten, monstername, veldwaarnemingen, laboratoriumanalyses van veldmonsters en kerngegevens uit bodemonderzoeksrapporten.
In eerste instantie bevat de dataset alleen zogenoemde ‘historische’ data; gegevens van onderzoeken die vóór 1 juli 2025 zijn uitgevoerd. Daarnaast zijn in de beginfase alleen data beschikbaar van een beperkte groep bronhouders. In de loop van 2025 zullen steeds meer bronhouders hun onderzoeksgegevens aanleveren aan de BRO, waarna deze via deze dataset beschikbaar komen.
URL’s
Dit zijn de URL’s waarmee de services van BRO Milieuhygiënisch bodemonderzoek (SAD) te benaderen zijn:
Na atom download was ook de (enige) geometrie tabel (soil_research) niet te zien, omdat het geometry_collection als geometrie type heeft, wat niet wordt ondersteund in QGis. Na wat uitzoekwerk bleken de geometrieën in werkelijkheid allemaal multipolygon’en te zijn, zodat een eenvoudige view of update query mbv st_collectionextract() voldoet om in QGis zichtbare resultaten te krijgen. Kan dit wellicht inspireren meer gebruiksvriendelijkheid in QGis?
Ik hoop dat de dekking snel toeneemt, nu nog sporadisch.
Excuses, ik was te vlug met st_collectionextract(), ik gebruikte alleen de default zonder nadere type aanduiding, die dan alleen geometrieën van de hoogste dimensie geeft.
De geometry_collections bevatten ook punten.
Hieronder mijn view query ter referentie:
(de dataset is met ogr2ogr naar postgresql omgezet waarbij de geo naar EPSG:7415 getransformeerd is).
create view bro.soil_research_geom_vw AS
WITH a AS (
select *,
st_collectionextract(geom, 1)::geometry(multipoint,7415) multipoint,
st_collectionextract(geom,2)::geometry(multilinestring,7415) multilinestring,
st_collectionextract(geom)::geometry(multipolygon,7415) multigon
from bro.soil_research
)
select soil_research_pk,
bro_id,
quality_regime,
delivery_accountable_party,
delivery_context,
report_date,
identification,
name,
project_type,
investigation_reason,
asbestos,
investigation_conclusion,
applied_transformation,
case when st_isempty(multipoint) then null else multipoint end,
case when st_isempty(multilinestring) then null else multilinestring end,
case when st_isempty(a.multigon) then null else a.multigon end multipolygon
from a;
Mooi dat de data als Geopackage wordt aangeleverd, maar zoals Jan ook concludeert is de data als ‘geometry collection’ opgeslagen. Open data in Geopackage zou als OGC Simple Features geometry type moeten worden opgeslagen. Anders is het nog geen open data… @PDOK kan dit aangepast worden?
Hallo @Marco_v_Antwerpen en @janhec,
Ik ben het met jullie eens dat data opgeslagen als geometry collection minder bruikbaar is. Wij hebben de data op deze manier aangeleverd gekregen van de BRO. Ik zal vragen of zij de geometrie kunnen uitsplitsen naar point en multipolygon.
Groeten,
Derek van Bochove (PDOK)