Nieuwe PDOK website en viewer live!

Vandaag is de nieuwe website van PDOK online gegaan. Op https://www.pdok.nl vind je de nieuwe site, waar tevens een nieuwe versie van de PDOK Viewer in geïntegreerd is (https://www.pdok.nl/viewer). De nieuwe website richt zich naast de bestaande Geo Services ook op andere ontsluitingsvormen zoals REST API’s en Linked Data en moet met inspirerende cases, blogs, tutorials en koppelingen met dit forum zorgen voor een optimale “Developer eXperience”. Verken geodata direct in de nieuwe PDOK Viewer, probeer REST API’s uit met Postman en browse door Linked Data met voorbeeld SPARQL queries op het SPARQL endpoint.

Uiteraard bevat de nieuwe website de nodige kinderziektes, ontbreken er nog bepaalde features en content en zijn we altijd op zoek naar feedback die we mee kunnen nemen in de doorontwikkeling. Feedback en issues kun je kwijt in overige topics in deze categorie: *Applicaties en diensten" > “PDOK Website”. We zijn erg benieuwd naar jullie mening!

5 likes

De nieuwe Viewer zojuist even bekeken en ik wil graag even mijn complimenten geven over de manier waarop deze nu is opgezet.

Een klein puntje: nu wordt standaard de BGT achtergrondkaart getoond - intuïtief zou je deze dan ‘geselecteerd’ willen zien in de lijst vna ‘geselecteerde’ dataset en zou je deze ook uit moeten kunnen zetten…

1 like

de nieuwe website ziet er mooi en goed uit…:slight_smile:

In de oude viewer [https://pdokviewer.pdok.nl/] zit ik al een jaar over de tekst “De inhoud van deze viewer is verouderd, ga naar pdok.nl!” heen te kijken, en dus blijkbaar naar oude data te kijken.

Ben ik de enige / moet ik naar de oogarts / lijd ik aan tunnelvisie.
Of moet die tekst op een iets prominentere plaats in beeld?

groet,

GJ

1 like

Ben benieuwd naar de reacties, als het nodig is passen we het aan!

PS: de data die wordt getoond bij de services in de oude Viewer wordt gewoon bijgewerkt maar nieuwe datasets worden niet meer toegevoegd aan de oude Viewer.

1 like

Het was even zoeken maar ik had de tekst ook nog nooit gezien (tunnelvisie?)

Inhoudelijk ook niet correct, de inhoud (content) is niet verouderd, de viewer zelf is alleen verouderd. Tevens wordt verwezen om naar PDOK.nl te gaan maar daar zit je technisch gesproken al op.

:stuck_out_tongue:

1 like

Kun je de viewer ook parameters meegeven om direct op een locatie in te zoomen zoals ruimtelijkeplannen.nl
(deeplink URL)?

@rli nee helaas, die functionaliteit biedt de Viewer momenteel niet.

Als ik de viewer bekijk met een scherm met hoge DPI (window.devicePixelRatio === 2) dan wordt voor een WMS zoals de BAG de FORMAT_OPTIONS=dpi:180 URL parameter toegevoegd. Deze werkt echter alleen voor GeoServer, voor MapServer moet die parameter zijn: MAP_RESOLUTION=144 (de standaard resolutie is 72, dus voor hoge DPI de waarde 144 invullen – zie hier). Je kan natuurlijk altijd beide parameters toevoegen. De lijnen van de panden zijn op mijn scherm dus erg dun.

Groter probleem met een 4K scherm is wel dat de WIDTH parameter van het GetMap request al snel boven de 4000 pixels uitkomt en omdat de MAXSIZE instelling in de mapfile niet is aangepast is dat standaard de limiet en krijg je met een 4K scherm geen WMS kaart te zien tenzij je je browservenster heel klein maakt.

Een grote MAXSIZE in de mapfile levert natuurlijk grotere systeembelasting op. In de client kan WMS ook getiled worden gebruikt. OpenLayers heeft daarvoor de TileWMS layer.

OpenLayers heeft voor WMS’en ook de hidpi optie in combinatie met serverType. Voor MapServer gebruikt OpenLayers echter standaard 90 dpi als resolutie, dus dan wordt op hoge DPI symbologie 25% groter dan zou moeten.

1 like

Bedankt voor je feedback. Ik heb net een nieuwe versie van de viewer uitgerold met een waarschuwing wanneer het WMS GetMap request groter wordt dan 4000 pixels (of in hoogte of in breedte) voor WMS lagen die niet getoond kunnen worden. Zo is iig duidelijk waarom een laag (waarschijnlijk) niet getoond kan worden.

De melding spreekt over “mogelijk niet getoond worden”, want (nog) niet al onze WMS services hebben een MAXSIZE beperking.

Het gebruik van een TileWMS laag is een interessante optie, een nadeel daarvan is dat WMS lagen met labels niet goed uit de verf gaan komen (afgebroken labels enz). Wellicht is het een optie om alleen gebruik maken van TileWMS als de viewport groter is dan 4000 pixels.

Dus naar de TileWMS optie en de dpi query param moeten we nog een keer naar kijken. Ik kan hier helaas geen concrete datum geven, maar als we de viewer weer onder handen gaan nemen, nemen we dit zeker mee.

4 likes