![]()
Nou, mensen, daar istie dan. Plugin numero tres. En plugin nummer 3, zo moet ik helaas zeggen, is nogal een programming-tour-de-force geworden. Ik kan er weinig aan doen. Het is, zo moet je me maar op mijn woord geloven, toch echt een eenvoudige plugin. Althans, de plugin is intern misschien wat ingewikkeld, maar de functionaliteit niet. Die moet je leven juist makkelijker maken. Daar zijn die dingen tenslotte voor bedoeld.
Hoe maakt deze plugin je leven makkelijker, zul je je wellicht afvragen. Nou, dat zal ik je vertellen. Deze plugin laat je heel eenvoudig, heel snel, heel veel stippen zetten, die vervolgens beschikbaar zijn in een standaard stippenlaag met leuke labeltjes eraan. In die labeltjes staat een tekstje die je zelf bij het aanmaken hebt meegegeven.
En je eigen geleuter teruglezen is soms best leuk. Maar het is vooral handig.
Hoezo handig, zul je je wellicht afvragen. Nou, dat zal ik je vertellen. Als je bijvoorbeeld een enorme hoeveelheid panden voor je kiezen krijgt, en je moet die panden langsaf om hier-en-daar te voorzien van correcties, dan kun je met deze plugin dus snel die hier-en-daar-locaties voorzien van een stip met bijbehorende correctie suggesties. Of je bent een waterschap en je wilt alle waterlopen langsaf, of ze nog wel courant zijn of niet, om eens een toepasselijke woordspeling te gebruiken. Daar zullen sommige waterschappen, zo kan ik uit ervaring meegeven, heel, heel, erg veel stippen voor nodig hebben. Met deze plugin kun je die stippen dus aanmaken. Weilandjes beoordelen op actualiteit? Aantal koeien tellen? Nou, dan is deze plugin je beste vriend. Alle tanks en raketinstallaties voorzien van een stip? Look no further! Nou ja, wel als je op zoek moet naar die locaties natuurlijk, maar dus niet als je op zoek bent naar een gemakkelijk stukje software om je daarbij te helpen.
“Maar wacht, er is meer!”, “Nee? Echt? Vertel me meer, Jim!”
Nee, laten we dat maar niet doen. Zoals gewoonlijk is één en ander voorzien van een README waar alles in staat. Wel een waarschuwing: als ik een boekwerk kan maken over 2 treurige knopjes, dan zul je begrijpen dat het met 7 knoppen al gauw epische proporties gaat aannemen. Ik heb me getracht in te houden, maar dat betekent mogelijk wel dat de ware kracht van de plugin zal moeten blijken in het dagelijks gebruik.
Laat je nieuwsgierigheid dus vooral de vrije loop, en probeer het eens uit. Installeren gaat eenvoudig via de pluginmanager, en bedenk je eens in waar je dit allemaal voor zou kunnen gebruiken. Goede praktijkvoorbeelden zijn altijd welkom. Alle overige suggesties of opmerkingen natuurlijk ook.