Nieuwe QGIS plugin: De Standard issue Swiss pocketknife voor PDOK terugmeldingen.
Ja, mensen, beter kan ik het niet omschrijven. Ik had inmiddels al een tweede plugin door de ballotagecommissie gekregen, maar toen ik het zag, dacht ik: “meh, aardappelschilmesje…!?” En aangezien ik nog stevig aan het timmeren was aan andere plugins, dacht ik: “als ik er nou ook eens een kurkentrekker op schroef?”, “en een kleine schroevendraaier?”, “en een tangetje!”, “en …”.
Afijn, wat je dan krijgt is een vele malen interessanter aardappelschilmesje, dus zie hier:
QGIS-32BT-verbeterdekaart versie 2.0
Ik heb er gelijk een toolbar van gemaakt, en, zoals gebruikelijk met een Zwitsers zakmesje, ziet het er bedrieglijk eenvoudig uit. Twee knopjes, die bovendien ook nog eens heel erg op elkaar lijken. Wat kun je daar nou helemaal mee? Nou, verrassend veel, zo blijkt. De beschrijving van alle functies is zowat een boekwerk geworden, dus dat ga ik hier niet herhalen. Daarvoor verwijs ik je naar de github pagina. Die heeft een README file met duidelijke plaatjes en voorbeelden:
Lees het eens door, installeer de plugin, en laat me weten wat je ervan vindt.
ps. Nog geen vijf minuten nadat ik de plugin had geüpload en de champagne al had opengetrokken, kwam Yvette het feestje bederven met haar newsrelease over de nieuwe OGC endpoints. Partypooper…
Maar geen nood, het Kadaster in haar oneindige wijsheid, laat de WFS endpoints voorlopig nog gewoon werken, dus het zakmes blijft scherp. Een 2.1 versie is inmiddels al in de maak.