Nieuwe release van het Nationaal Georegister (NGR)

Op 14 oktober 2020 heeft PDOK release versie 3.10.4 van het Nationaal Georegister (NGR) uitgerold. In deze release wordt versie 2.1.0 van de metadata profielen ISO 19115 en 19119 ondersteund. Meer informatie over de Nederlandse metadata profielen versie 2.1.0 kunt u vinden via https://docs.geostandaarden.nl/md/mdprofiel-iso19115/ voor datasets en via https://docs.geostandaarden.nl/md/mdprofiel-iso19119/ voor services.

Een beschrijving van de wijzigingen van metadata profiel versie 2.1.0 tov versie 2.0 kunt u vinden op https://www.geonovum.nl/over-geonovum/actueel/consultatie-nieuwe-versies-metadata-profielen-voor-datasets-en-services.

Als u via www.nationaalgeoregister.nl de website opstart dan vindt u daar de nieuwe versie. Het NGR is geënt op het Enterprise model van GeoCat waarbij we gebruik maken van de standaard GeoNetwork- en NL skin functionaliteit.

Validatie

Voor deze release maakte NGR gebruik van de schematron validatieregels die door Geonovum opgesteld en onderhouden worden voor INSPIRE en Nederlands metadata profiel. Geonovum heeft geadviseerd om per 1 september 2020 de voor INSPIRE aangemerkte metadata te valideren tegen de Europese INSPIRE validatoren. Voor meer informatie hierover zie https://wiki.geonovum.nl/index.php?title=Validatie.

Om bovengenoemde reden is de validatie in het NGR aangepast. Met de import- en harvest functionaliteit kan men valideren tegen het Nederlandse metadata profiel. Bij de edit functionaliteit kunt u selecteren wat u wilt valideren. Hierbij is het mogelijk om de metadata te valideren tegen het Nederlandse metadataprofiel en om deze te valideren tegen de Europese validatoren.

Vragen

Meer informatie over hoe deze nieuwe functionaliteit werkt en welke andere functionele wijzigingen doorgevoerd zijn, kunt u vinden in de Release notes.

Als u inhoudelijke vragen heeft over het invullen van de metadata of over de nieuwe metadata profielen kunt u terecht bij de helpdesk van Geonovum: geostandaarden@geonovum.nl.

Als u vragen heeft over de nieuwe functionaliteit van NGR dan kunt u terecht bij het PDOK Klant Contact Center.

www.nationaalgeoregister.nl opent als http, terwijl er ook een https variant is. Wordt dat nog omgeleid?

1 like

In het verleden was het zo dat er ook ‘oude’ systemen van afnemers data moesten kunnen lezen van het NGR, en was dat de reden dat er niet automatisch naar https geredirect wordt. Je kunt uiteraard zelf wel de site via https benaderen door naar https://www.nationaalgeoregister.nl/ te gaan. Toen was het zo dat https pas afgedwongen werd op het moment dat je voor een bepaalde actie moet inloggen (editen, nieuwe records, etc). Ik laat me graag verbeteren als dit inmiddels anders is :slight_smile:.

1 like

De uitdaging zit in het feit dat enkele organisaties hun data services nog op http draaien, als je die probeert te includeren in een https site geeft de browser een mixed content error. Maar lijkt me goed idee om https (en cors) breed uit te dragen. En een migratie pad naar volledig https te definiëren.

De link naar de release notes verwijst naar een interne Kadaster omgeving. Waar kan ik de release notes vinden?

Bedankt voor het signaleren dat de release notes niet goed benaderbaar waren. We hebben het inmiddels aangepast dus het zou nu goed moeten gaan.

Tav de HTTP en HTTPS omgeving is het nog zoals Gerben hierboven verwoord heeft. We willen wel in de toekomst dit veranderen zodat alles via HTTPS gaat maar moeten dit in overleg met de gebruikers doen. Zijn er mensen die via dit forum willen reageren en aan willen geven of zij nog gebruik moeten maken van de HTTP omgeving?

Als het nog lang duurt totdat de hele site automatisch redirect naar https, zou het dan al wel mogelijk zijn om na inloggen op https uit te komen?
Op dit moment verwijst de knop ‘Inloggen’ op de homepage wel naar een https inlogpagina, maar als ik op die inlogpagina mijn gebruikersnaam en wachtwoord invul en op inloggen klik, dan kom ik weer op de http-site waarop ik niet ingelogd ben. Als ik nu de url handmatig aanpas naar https, dan blijk ik opeens wel ingelogd.

Hallo Maarten, er zijn wat problemen met het inloggen. Er is daarvoor een ticket aangemaakt bij onze software leverancier en zij werken hier momenteel aan. Het lijkt inderdaad alsof je niet na de eerste keer ingelogt bent maar dat ben je eigenlijk wel. De workarround die jij beschrijft werkt wel maar is erg vervelend. We proberen zo snel mogelijk tot een oplossing te komen.