Nieuwe services Hoogte Nederland - Land - DTM (INSPIRE geharmoniseerd) beschikbaar bij PDOK

Per vandaag zijn bij PDOK de nieuwe services voor Hoogte Nederland – Land - DTM (INSPIRE geharmoniseerd) beschikbaar. 

Het DTM is gemaakt ten behoeve van internationale samenwerking in de Infrastructure for Spatial Information in Europe op basis van metingen voor het Actueel Hoogtebestand Nederland (AHN). 

Maaiveldhoogte
De services Hoogte Nederland – Land - DTM bevatten de hoogtes van het maaiveld. De rasterbestanden hebben een resolutie van ongeveer 1 meter en zijn opgedeeld in kaartdelen van circa 6,25 x 5 km in CRS ETRS89/EVRF2019. De hoogtegegevens zijn bepaald met minimaal 10 hoogtemetingen per vierkante meter. De hoogte is weggelaten van objecten zoals bomen, gebouwen, bruggen, water en andere objecten. 

De data zijn als WMS, WCS en ATOM-downloadservice beschikbaar gesteld. De nieuwe services zijn te benaderen via de volgende URL's: 

WMS: https://service.pdok.nl/rws/hoogte/dtm/wms/v1_0?request=GetCapabilities&service=WMS
WCS: https://service.pdok.nl/rws/hoogte/dtm/wcs/v1_0?request=GetCapabilities&service=WCS
ATOM: https://service.pdok.nl/rws/hoogte/dtm/atom/index.xml  

2 likes

image

:slight_smile:

Maar mooie bron, 1m grid mistte ik altijd al. En gelukkig geen COG’s.

1 like

Mooie bron inderdaad!

Ik heb een vraag over de kaartbladen.Zijn deze exact dezelfde als de reguliere AHN’s? Dan bedoel ik niet de hoogte waardes (want die zijn natuurlijk anders) maar de geometrie van de bladen, ondanks dat het in een andere CRS is?

Met andere woorden, kan ik één AHN bladindex gebruiken om de kaartbladnummer op te halen van de 0,5 m resolutie AHN en deze INSPIRE geharmoniseerde AHN?

groeten,
Jelle Stuurman

Klopt het dat er een tegel ontbreekt (gebied onder Zeist)?

De download knop werkt niet. Hij gaat de website downloaden in plaats van de bewuste geotif. Ik zou er even naar laten kijken.

Ze lijken het allemaal niet te doen?

De links naar de afzonderlijke bladen onder de viewer doen het wel. In de viewer is nog een submap ‘preprod’ opgenomen die niet voorkomt in de links eronder.

Bij nader inzien heb ik nog wat bedenkingen bij deze bron. In het verleden werden de tegels aangeboden in RD en waren prima in te lezen in Civil 3D (tenminste, afgezien van de enorme grootte).

Deze kaartbladen worden in WGS84 geleverd. Civil 3D herkent dit niet zomaar en gokt dat het UTM is. Je kunt bij het importeren wel instellen dat het WGS84 is.

Nu gebruikt niet iedereen Civil 3D, maar voor die doelgroep is het weer wat lastiger geworden om deze kaartbladen te gebruiken. Maar aan de andere kant, Civil 3D kan geen Cloud Optimized GeoTiffs aan en deze bron is dat gelukkig ook niet (ondanks dat het wel op de pagina staat beschreven).

Edit: Bij nader inzien snap ik de keuze, het is niet simpelweg de AHN bron maar de ‘hoogte van Nederland’ bron (die dan wel is gebaseerd op de AHN), ten behoeve van INSPIRE. Ik had mijn vorige tekst kunnen verwijderen maar wie weet waren anderen ook even op het verkeerde spoor gezet. Het is dus niet de AHN GeoTiff serie zoals deze voorheen ook werden aangeboden in het 0.5m en 1.0m grid.

1 like

Nog een vraagje, hoe wordt de hoogte hierin aangeduid? Wordt het nog NAP genoemd of sea level?

In het bericht van @Floris_PDOK wordt European Vertical Reference Frame 2019 genoemd als naam voor de hoogte. Ik vermoed echter dat een nultransformatie gebruikt is van NAP naar EVRS aangezien het verschil tussen EVRS en NAP kleiner is dan de nauwkeurigheid van AHN: EVRF2019 en NAP - NSGI

1 like