De AHN landingspagina van PDOK is vanaf heden beschikbaar via een nieuwe URL: https://app.pdok.nl/ahn3-downloadpage/. Inhoudelijk is de landingspagina niet gewijzigd, en ook de downloads (en URL’s) die via de kaartinterface kunnen worden gedaan, zijn niet aangepast.
Gebruikers die nog gebruik maken van de oude pagina op https://downloads.pdok.nl/ahn3-downloadpage/ worden vanaf heden automatisch doorgestuurd naar de landingspagina op de nieuwe URL. De doorverwijzing zal over een half jaar worden uitgefaseerd waarna de landingspagina alleen nog beschikbaar is op de nieuwe URL.
Ik vraag mij af:
waarom verontschuldigd PDOK zich voor het feit dat de kaartfunctionaliteit op de ahn3 downloadpagina traag tot zeer traag resp. niet goed werkt in Internet Explorer 8 en 9?
NB: Gebruikt u Internet Explorer 8 of Internet Explorer 9? Onderstaande kaartfunctionaliteit heeft een trage tot zeer trage prestaties in Internet Explorer 8 en werkt niet goed in Internet explorer 9. PDOK is hiermee bekend, maar (nog) niet in de positie om dit op te lossen. Onze excuses voor het ongemak.
Is het niet eerder zo dat eindgebruikers zich moeten verontschuldigen voor het feit dat zij (nog steeds) Internet Explorer 8 en/of 9 gebruiken?
Je hebt een goed punt te pakken. Vanuit PDOK willen wij alleen dat al onze services goed werken op alle browsers. Mocht dit helaas niet het geval zijn dan willen wij mensen graag vooraf op de hoogte stellen. Dit om te voorkomen dat gebruikers onaangenaam worden verrast als ze werken met een verouderde browser.
Los daarvan is de term langzaam natuurlijk afhankelijk van wat je als gebruiker gewend bent. Met een oude browser en oud systeem is er de kans dat het niet opvalt.
Daarnaast kan dit ook als een stimulans werken om de browser te upgraden voor gebruikers indien zij betere ervaring willen als ze werken met de AHN3.
We hebben de melding en de opmaak ervan aangepast . Verder wordt de melding nu alleen getoond aan gebruikers met IE7-IE10, aangezien IE10 nu EOL is (sinds 31 januari 2021).
Overigens had ik zelf niet de beschikking over Internet Explorer, en kwam in mijn zoektocht naar een oplossing de site https://ie10.ieonchrome.com/ tegen. Deze site forward web requests naar een IE instance in de cloud.
Dan lijkt me IE 8 tot 10 ondersteuning al helemaal niet meer nodig
De nieuwe Edge schijnt ook een IE modus te ondersteunen, dan heb je een nieuwe veiligere browser met toch de beleving die ze gewend zijn.
Maar liever zag ik dat ook overheidsinstanties (net als grote organisaties) een beter en actiever update beleid gingen hanteren. Zie het zo vaak dat de IT afdeling alles dichttimmert zodat gebruikers zelfs niet op gebruikerniveau een plugin mogen installeren (soms moet een gebruiker meer dan een half jaar wachten tot een verzoek tot updaten wordt uitgevoerd).
Dat is https://www.microsoft.com/en-us/edge/business/ie-mode inderdaad, het lijkt op een embedded IE11 om nog oude SharePoint installaties e.d. te ondersteunen. Bug is wel dat bij redirects van sites in ie-mode naar gewoon soms in deze mode blijven hangen, waardoor je moderne pagina ineens IE11 rendering/js parsing krijgt…
In mijn DWR Next bij de Kiesraad (MinBZK) is de standaard browser Edge, IE11 is zelfs als je het zou willen niet bruikbaar.