Nieuwe vendor specific parameter in ruimtelijke plannen wms

Al heel lang kun je uit het aftappunt van ruimtelijke plannen een bestemmingsplan kaart van een specifiek bestemmingsplan opvragen met een request als:

Hierbij is het gebruik van de vendor specific parameter PLANGEBIED=NL.IMRO.0050.BPBuitengebied2016-va01 voor het selecteren van het plangebied.

Maar … als je gaat kijken naar het betreffende plan in RuimtelijkePlannen.nl dan ziet dat er ietsje anders uit:

Het gaat hier dus om de ontbrekende paarse stip in het rode kringeltje. Even onder de motorkap kijken leert me dat het toevoegen van de vendor specific parameter &RELATEDPLANS=false zorgt voor een kaartbeeld wat hier wel mee overeenkomt:

Mijn vragen hierbij zijn:

• Wat doet deze vendor specific parameter precies?
  • Wat staat er eigenlijk op de kaart als je deze parameter NIET gebruikt?
  • Sinds wanneer is deze parameter in gebruik?
  • Wat was precies het gedrag VOORDAT deze parameter in gebruik werd genomen? Gaf toen het request zonder deze parameter een vergelijkbaar kaartbeeld met nu en het wel gebruiken van deze parameter?

Hartelijk dank voor de toelichting, MArco

Hallo Marco,
De afbeelding welke je toont van de viewer van Ruimtelijkeplannen.nl is inclusief actieve overige plannen. Bij de button kaartweergave kun je de overige plangrenzen uitzetten, daarna toon je enkel plan NL.IMRO.0050.BPBuitengebied2016-va01. Dat beeld is anders dan jouw afbeelding, zo ontbreekt bv ook de gebiedsaanduiding.
De parameter RELATEDPLANS bestaat al erg lang. Toen ik 4 jaar geleden product owner werd van RPnl bestond deze al. Als je wilt kan ik volgende week kijken of ik aanvullende info heb.

Merijn,

Dank je wel

Begrijp ik je antwoord verkeerd, of is er dan toch verschil in inhoud tussen de service voor ruimtelijkeplannen.nl en het aftappunt?

De documentatie van het aftappunt is alweer van 2013. Wellicht is het een goed idee deze nog eens te updaten, zodat in ieder geval de voorbeeld URL’s het doen en de extra vendor specific parameters zijn gedocumenteerd?

Hallo Marco,

Er is geen verschil tussen de services welke gebruikt worden in viewer van RPnl en het aftappunt van RPnl.
Vergelijk de bevraging van de viewer van RPnl https://kaarten.ruimtelijkeplannen.nl/afnemers/services?SERVICE=WMS&VERSION=1.3.0&REQUEST=GetMap&FORMAT=image/png&TRANSPARENT=true&LAYERS=BP:HuidigeBestemming&RELATEDPLANS=false&PLANGEBIED=NL.IMRO.0050.BPBuitengebied2016-va01&CRS=EPSG:28992&STYLES=&WIDTH=1809&HEIGHT=1286&BBOX=156296.69999999998,487060.56,157816.25999999998,488140.8
maar eens met dezelfde service via het aftappunt van RPnl;
https://afnemers.ruimtelijkeplannen.nl/afnemers/services?SERVICE=WMS&VERSION=1.3.0&REQUEST=GetMap&FORMAT=image/png&TRANSPARENT=true&LAYERS=BP:HuidigeBestemming&RELATEDPLANS=false&PLANGEBIED=NL.IMRO.0050.BPBuitengebied2016-va01&CRS=EPSG:28992&STYLES=&WIDTH=1809&HEIGHT=1286&BBOX=156296.69999999998,487060.56,157816.25999999998,488140.8
eventueel RELATEDPLANS=true gebruiken voor jouw eerdere vraag.
Wat betreft RELATEDPLANS, Wanneer deze op true staat dan worden daarmee de gerelateerde plannen getoond welke in de viewer onder documenten bij Gerelateerde plannen vermeld staan.

Tot slot, de documentatie. Het klopt dat deze al erg oud en gedateerd is. In het kader van het DSO gaat er in ieder geval een en ander veranderen, waarschijnlijk ook voor de services. Deze ontwikkeling willen wij eerst even afwachten voordat besloten wordt wat er met de documentatie gaat gebeuren.

Dank je wel.

Fijn dat ik me vergiste bij het interpreteren van je antwoord, en dat de services inderdaad gelijk aan elkaar zijn.

Jammer dat er altijd weer (zo’n 6 jaar lang) een reden is om documentatie niet te updaten … Maar helaas, zo gaan die dingen.