Nieuwe versie van de Ruimtelijke Plannen plugin voor QGIS

Er is weer een nieuwe versie beschikbaar voor de Ruimtelijke Plannen plugin voor QGIS.

In het kort voegt deze plugin een ruimtelijk plan toe via de WFS-interface van het aftappunt van ruimtelijkeplannen.nl. Dit betekent dat de vector data beschikbaar is voor analyse, zoals je dat gewend bent van andere vector-databronnen.

De nieuwe plugin ondersteunt veel meet plantypen en ook meerdere stijlen zoals ook uitgelegd in deze post op QGIS.nl.

De nieuwe versie van de plugin is mogelijk gemaakt door OpenGeoGroep, LBP|SIGHT en LandGoed.

.

3 likes

Ziet er goed uit, ik ben niet zo handig met Qgis, maar zou ik van een shape met puntlocaties een shape terug kunnen krijgen met alle bijbehorende ruimtelijke plannen? Dat zou geweldig zijn. Ik moet voor een project van 377 locaties de bestemmingen achterhalen…

Beste Hans,

Dat probleem is zowel kleiner als groter dan je denkt. Je hebt niet alle ruimtelijke plannen nodig, maar alleen die, die de huidige vigerende bestemming bevatten.

Laat dat laatste nu net de heilige graal van de huidige RO zijn. Daarom bevat de viewer op ruimtelijkeplannen.nl een keuzehulp.

Als je het echt goed wilt doen, dan zou ik toch voor 377 locaties die keuzehulp gebruiken.

Als je er een slag naar wilt slaan kun je mbv een scriptje snel voor elk punt een getfeatureinfo request doen op de WMS laag (in het aftappunt van ruimtelijkeplannen) die leeft onder de naam “meest recente plan boven”. Uit mijn hoofd vind je die in de service onder de naam BP_SVBP_ALL.

groet, MArco

Dank, ik zal eens kijken…