Nieuwe visualisatiecode 10900 in BRT

Goedemiddag,

In de meest recente leveringen van de BRT komt de visualisatiecode ‘10900’ ineens veelvuldig voor op kruisingen in de wegdelen. Voorheen hadden deze kruisingen de code van de aangrenzende wegdelen, bijv. 10600 (‘straat’), 10410 (‘regionale weg’). Omdat we dit attribuut gebruiken in styling, heeft deze wijziging veel effect op onze kaart.

Ik zie deze aanpassing niet terugkomen in de release notes van de BRT. Heb ik een aankondiging van deze wijziging gemist?

Zijn er nog vergelijkbare wijzigingen te verwachten?

Vriendelijke groet,
Joep Keijsers

Volgens de codelijst is 10900 een soort van ‘overig punt’ of dummy:

Bedankt, gezien. Nu hebben onze vlakken deze code, wat ik niet verwacht had. Als ik vergelijk met de PDOK-viewer zie ik een andere code in dezelfde vlakken, dus waarschijnlijk zit er iets verkeerd in onze import of verwerking. Ik ga het nog een keer na.

Bedankt voor de reactie!

Voor de zekerheid gaan wij (Kadaster) ook even in deze vraag duiken.
We zullen laten weten wat uit onze analyse komt.

Hallo @joepk,
Ik heb gezien dat deze visualisaticode al in de TOP10NL GML zit voor de wegdeelvlakken van het type_infrastructuur = ‘kruising’. Ik denk dus niet dat het aan jouw inleesproces ligt.
In de TOP10NL Geopackage hebben deze wegdeelvlakken wel een andere visualisatiecode dan 10900. Kun je daar wat mee?
Dit zit al in de TOP10NL GML sinds in september 2021 het GML-proces vernieuwd is. We gaan verder kijken hoe we dit kunnen corrigeren.

@daniel.tewinkel Bedankt voor het uitzoeken en je antwoord. We hebben een tijdelijke oplossing bedacht, dus we kunnen vooruit. Zou niettemin mooi zijn als het uiteindelijk in de brondata opgelost kan worden.

Hallo @joepk ,
In de TOP10NL-levering van februari 2023 is dit opgelost.
Vlakken van het type kruising hebben nu weer de visualisatiecode van (een van) de aanliggende wegdelen.

Bedankt voor de update!