Nu dagelijkse actualiteit in nieuwe Kadastrale kaart

@M_de_Bakker Wat betreft de numberMatched. Ik heb in de initiële forum post waarin je deze vraag stelde een antwoord gegeven.

1 like

@Anton @fsteggink

Dank voor het signaleren van het knelpunt dat optreedt als we v3 niet meer bijwerken vanaf nu. Begrijpelijk. We zullen daarom v3 sowieso heel 2019 nog actualiseren.

Daarna kijken we graag met jullie of continuering daarvan in 2020 ook nog nodig is. Daar komen we eind 2019 op terug.

Peter Barto
Adviseur productteam Kadastrale kaart
Kadaster

4 likes

Helemaal top! :slight_smile: :+1:

2 likes

Beste Peter, bedankt voor je snelle en bovenal positieve reactie!

2 likes

@peterbarto:

Zijn er beperkingen of richtlijnen voor het volgende:

  • Max grootte op te vragen gebied
  • Opvragen status in een loop (ik las ergens een advies van 5 sec?)

@Anton

• Max grootte op te vragen gebied
Er zijn geen beperkingen op de grootte van het gebied.

• Opvragen status in een loop (ik las ergens een advies van 5 sec?)
Zie Kadaster BRK versie 4.0 - #11 door RoelvandenBerg voor een uitgebreid antwoord.

Okido, thanks!

Net al wat zaken getest in Swagger. Je kunt bijvoorbeeld prima een polygoon doorgeven die buiten NL valt en ook kruisende lijnen bevat. Maar een polygoon die niet gesloten is, wordt wel keurig onderschept.

Ik gebruik de Kadastrale kaart v4 in onze kaartviewer en op het moment dat er heel ver wordt ingezoomd worden de lijnen van de percelen niet meer getoond. Is dit een bekend probleem? Wij gebruiken dit met name voor het goed inzichtelijk maken van percelen die “in bruikleen” zijn bij onze inwoners.

Kun je een concreet voorbeeld geven van een request waarbij je wel lijnen verwacht maar waar deze ontbreken?

Ik heb even 2 screenshots bijgevoegd, omdat ik in de kaartviewer niet het request kan achterhalen (niet dat ik weet in ieder geval). Zoals te zien is, is op een bepaald zoom-niveau de grens niet meer zichtbaar in de kaart. Uiteraard heb ik gecheckt of deze laag onder de luchtfoto zit o.i.d., maar dit is niet het geval.

Omdat ik nog geen python script kon vinden om de PDOK DKK v4 custom api service aan te roepen heb ik deze maar even snel zelf geschreven. PDOK_DKK_v4.py · GitHub

Voor de perceelgrenzen zijn (conform specificatie) schaalgrenzen geconfigureerd in de service die ertoe leiden dat ‘oneindig’ inzoomen niet mogelijk is. We hebben een vraag uitstaan bij de DKK om deze keuze te verduidelijken.

1 like

Heel fijn. Bedankt. Ik wacht de reactie met belangstelling af, want het zou wel fijn zijn wanneer ‘oneindig’ zoomen mogelijk is.

De schaalgrenzen van de kaartlagen van DKKv4 worden genoemd in paragraaf 2.2.1 van het document Productbeschrijving kadastrale kaart 1.4 op Schema's van het Kadaster - Developer portaal Productbeschrijving Kadastrale kaart versie 1.4.pdf:

De lagen Perceel, KadastraleGrens en Bebouwing zijn zichtbaar in het schaalbereik 100 tot en met 6000, de laag OpenbareRuimteNaam en de huisnummers van de Bebouwing zijn zichtbaar in het schaalbereik 100 tot en met 2000.

@KadasterBGT link naar Productbeschrijving kadastrale kaart https://developer.kadaster.nl//schemas/brkkadastralekaart/v20190501/Productbeschrijving%20Kadastrale%20kaart%20versie%201.4.pdf

Hoi @B_Hoefakker,

Zoals @KadasterBGT aangeeft lijkt dit niet een “probleem” te zijn, maar is het de specificatie van de WMS.

Misschien dat @KadasterBGT(en/of @John_Schaap) nog wel ff kunnen toelichten waarom deze keuze is gemaakt en/of men er open voor is om de schaalniveau’s uit te breiden. Gezien het hier voor een gebruiker van de service een heldere/duidelijk use-case is, om lagere zoom niveau’s mogelijk te gaan ondersteunen.

De use-case is breder gezien deze applicatie door meerdere gemeentes gebruikt wordt…
@B_Hoefakker is dit de viewer van @geonovation die jullie gebruikt wordt?
Mogelijk dat meerdere gebruikers tegen deze “experience” zijn aangelopen, maar de weg naar 't forum nog niet gevonden hebben.

Wat betreft de schaaldiepte van de nieuwe kadastrale WMS, we zien dat de nieuwe BAG (ook Mapserver) wel verder kan. Mijn verwachting zou zijn dat dat zeker gelijk zou moeten zijn.
En inderdaad: veel gemeenten, die PDOK BRK gebruiken, hebben hier last van, andere gemeenten gebruiken hun eigen BRK, maar we promoten zeker het gebruik van PDOK hierin, gecombineerd met Haal Centraal API’s
Peter-Paul / GeoNovation

1 like

Bedankt voor je reactie Wouter. Wij maken inderdaad gebruik van de kaartviewer van @geonovation en het zou wel heel fijn zijn als dit aangepast zou kunnen worden, daar het om juridische stukken gaat.

Voor de kadastrale grenzen geldt een algemene kwaliteitsnorm van 20 cm binnen de bebouwde kom en 40 cm in het buitengebied. De werkelijke kwaliteit (precisie) is afhankelijk van vele factoren zoals wijze van inwinning, idealisatie (identificeerbaarheid in het terrein hoek van huis v.s. insteek sloot), wel of niet ingepast op de topografie enzovoorts. Kortom, de ligging van de grens in de kadastrale kaart is een indicatie waar de grens ligt en daar mogen geen rechten aan ontleend worden. Het perceel op de kadastrale kaart moet als een index op de kadastrale registratie beschouwd worden. Voor de exacte ligging moet het veldwerk opgevraagd worden bij het kadaster. Het confronteren van de kadastrale kaart met luchtfoto’s of andere kaartlagen (andere precisie, inpassing, omvalling) zegt daarom weinig over de werkelijke ligging van de kadastrale grens. Het verder inzoomen op de kadastrale grens geeft alleen maar een vertekend beeld en zullen we niet gaan ondersteunen.

Dit is een algemeen “probleem” die voor iedere dataset geldt. Doorgaans is er sprake van andere kwaliteitsnormen en datasets kunnen niet zonder meer met elkaar geconfronteerd worden.

1 like

Het Kadaster staat welwillend tegenover de suggestie voor meer visuele communicatie rondom de situatie die ontstaat bij inzoomen op de kadastrale kaart in PDOK. Binnen het onderzoek naar verbetering van de kadastrale kaart is hier, in afstemming met gebruikers, ruim aandacht voor en op termijn wordt het zelfs mogelijk om meer differentiatie in individuele grenskwaliteit zichtbaar te maken. Er is nu nog geen verwachting over de termijn waarop dit beschikbaar zou kunnen komen.

Het is goed te realiseren dat de kadastrale kaart de onderlinge ligging van percelen globaal weergeeft en dat een nauwkeurigheid van ongeveer een halve tot één meter voor de grenzen voldoende is. Nauwkeurige conclusies over de ligging van de grens kunnen daarom niet getrokken worden als er ver wordt ingezoomd, ook omdat de achtergrond zoals luchtfoto’s of topografische kaart een vergelijkbare, grafische nauwkeurigheid hebben. Op dit moment is de visuele communicatie over dit fenomeen binnen PDOK gerealiseerd door het compleet verdwijnen van het lijnenbeeld van de kadastrale kaart bij te ver inzoomen.