Momenteel maak ik voor een project gebruik van het NWB NWB link. Voor elk NWB-wegsegment wordt er een beginjunctie-ID en een eindjunctie-ID meegegeven. Voor het project wil ik objecten in de buurt koppelen aan het NWB-wegsegment, maar wil ik ook aangeven aan welke kant dit staat t.o.v. van de richting van het segment. Hiervoor moet ik dan wel weten welke junctie welke is. Nu zijn de ID’s van de juncties dus wel beschikbaar, maar kan ik nergens expliciet de daadwerkelijke X en Y coordinaten van deze juncties vinden. Ik heb op internet rondgestruind om te kijken of er een los bestand bestaat met alle coördinaten van de juncties, maar deze kan ik helaas niet vinden. Zie ik iets over het hoofd? Staat er ergens een bestand waar ik compleet langs kijk, of moet dit handmatig afgeleid worden uit het wegvakken bestand?
Hallo Camille,
Welkom op het Geoforum!
Voor zover ik weet is er geen aparte dataset van de knooppunten, maar in principe is het startpunt (1e vertex) van een segment gelijk aan het begin-knooppunt, en idem: het eindpunt van het segment is gelijk aan het eind-knooppunt. Ik weet niet van welke software je gebruik maakt, maar de meeste software heeft wel functies om het begin- en eindpunt van een lijn op te zoeken, dus daaruit kun je de locatie van je knooppunten afleiden.
Overigens:
ALs het je bij die ‘objecten’ om adressen/panden/verblijfsobjecten gaat, dan heb je daar de knooppunten niet voor nodig, want dat zit al in het NWB, in de attributen eerste (en laatste) huisnummer links (en rechts). Zie de documentatie.
Hi Stefan,
Dankjewel voor je snelle reactie! Achteraf had ik dat natuurlijk zelf kunnen bedenken aangezien ik wel meerdere keren heb gelezen dat dat lijnen verteces zijn… Nogmaals bedankt, ook voor de aanvullende informatie!