NWB (nationaal wegen bestand) fout melden?

Ik zie dat in het NWB een foutieve straatnaam is opgenomen, waar kan ik melden dat dit niet juist is?

Op de website van het NWB staat een emailadres.

Overigens kan het wel zo zijn (en dat is waarschijnlijk!) dat zij die straatnaam hebben overgenomen, en dat je dus beter je melding kan doen bij de bron. In de attributen van de NWB-data kun je vinden waar de naam vandaan is gehaald, via Verbeter de Kaart kun je dan een melding op de bron doen.

1 like

Beste sbjager,

Je geeft exact hetzelfde antwoord als PDOK.nl. Maar dat is helaas niet de oplossing.
Als ik de melding bij verbeter de kaart inschiet, dan mag ik het zelf gaan oplossen! (ben beheerder in onze gemeente :slight_smile: ). In de BAG administratie staat het wel goed opgenomen en als BGT beheerder heb ik het ook juist opgevoerd in de BGT. alleen als ik zoek op de verkeerde straatnaam krijg ik WÉL resultaat. Dus ik ben op zoek naar een meldingslocatie bij het NWB.

groeten Ard.

1 like

Heb je de website van de NWB gelezen die ik hierboven gelinkt heb? Daar staat toch echt duidelijk

Heb je een aanvulling voor het NWB?
Mail wijzigingen en aanvullingen naar nwb[apestaartje]rws.nl

(ik wilde het emailadres niet zomaar kopieren hier, om spam en misbruik te voorkomen - vandaar dat ik dat niet direct kopieerde - vervang [apestaartje] door @)

En als tweede punt: Ik weet niet om welke straat het gaat, maar ik heb zelf tijdens het mappen voor Openstreetmap een aantal onjuiste straatnamen gezien in het NWB. De attributen van die wegsegmenten gaven duidelijk aan dat de bron daarvan de BRT was (zie screenshot hieronder), en daarvan ben je niet de Brondhouder als gemeente. En daar kun je dus via verbeter de kaart een melding op doen, zodat het daar correct staat. En dan komt het vanzelf weer terecht in de NWB, als het goed is. Daar gaat wel wat tijd overheen, de wijzigingsfrequentie van de BRT is niet zo hoog, maar dat is waar ik op doelde. Je zult waarschijnlijk sneller resultaat zien als je bovenstaand email adres gebruikt, maar dan staat het ook nog steeds fout in de BRT, dus een melding daar (niet te ver ingezoomd, zodat je een melding maakt op de BRT en niet op de BGT!) is eigenlijk ook nog steeds nodig.

image

En als toevoeging: ze hebben speciaal voor het NWB ook een eigen forum, zie ik nu:

https://forum.nationaalwegenbestand.nl/

Op dit forum wordt al heel lang geen reacties meer gegevens, maar ik ga met jouw gegeven mailadres aan de slag, dank. Even over verbeter de kaart, die meldingen gaan naar de gemeente, en die kan het dan doorsturen naar andere bronhouders, maar NWB is geen bronhouder. Bij de gemeente krijg ik deze meldingen als 1e binnen. Wij beheren de openbare ruimte, die we opnemen in de BAG applicatie en die staat dus ook in de BAGviewer (.nl), maar daar hangt geen geo-component aan. in onze eigen BGT hebben wij dit wel als geo-component opgenomen (openbaar ruimte vlak). Ik ga een mail sturen naar het NWB. nogmaals dank.

Nee, dat klopt. Kadaster is bronhouder van de BRT, en in het screenshot zie je duidelijk dat de gegevens voor het object uit de NWB waarvan ik de attributen opvraag, uit de BRT komen, niet uit de BGT. In het geval dat een dergelijk object verkeerd is, moet je dat dus NIET op de BGT melden, maar op de BRT. Op de TOP10, om precies te zijn, en zoals het in verbeter de kaart genoemd word. En dat doe je OOK via Verbeter de kaart, je moet alleen wat minder ver inzoomen voordat je klikt om de melding te maken. En als je een melding maakt op de Top10, komt die niet bij de gemeente terecht. Die gaat dan naar het Kadaster. De meldingen die ik heb gedaan over straatnamen kreeg ik direct antwoord van het KCC van Kadaster, daar zat geen gemeente tussen. Want als een bronhouder je melding doorzet, krijg je daar bericht van (dat heb ik ook al eerder meegemaakt - als ik iets zie, meld ik het altijd - en dus best wel vaak :wink: ).

Als wegbeheerder ben je zelf uiteindelijk verantwoordelijk voor het aanleveren aan het NWB. Voor mutaties aan het NWB wordt gewerkt aan een mutatietool.

Als wij het goed in de BAG en BGT hebben opgenomen, hoe kan het dan dat het niet goed in de NWB staat? en wat kunnen wij als bornhouder er dan aan doen? ben echt benieuwd.

Dat heb ik geprobeerd uit te leggen in mijn vorige posts. BAG en BGT zijn niet de enige bronnen die het NWB gebruikt. De BRT (Top10) is er ook een. En als het daar verkeerd in zit, komt het dus ook verkeerd in het NWB. En gemeenten zijn geen bronhouder van de BRT, dus daar kun je alleen iets aan doen via verbeterdekaart. Maar ik weet niet zeker of dat het geval is, want ik weet niet exact om welke straten het gaat.

Blijkbaar ben ik tot dusver niet duidelijk genoeg geweest, maar ik weet ook niet hoe ik het nog duidelijker zou kunnen maken.

Overigens, maar dit terzijde: dit illustreert wel weer het enorme gemis aan een geometrie voor OpenbareRuimte in de BAG…

1 like

Inmiddels via NWB bevestigd gekregen dat de mutatie is overgenomen.

Wel jammer dat ze BRT ook gebruikt wordt, dat is volgen mij geen Basis administratieve kaart. (wettelijk niet geborgd).

Dank voor het meedenken.

Uhmm… Nee, dat zie je verkeerd. De Basis Registratie Topografie is wel degelijk een wettelijk geregelde basisregistratie. Zie bijvoorbeeld 10 basisregistraties Stelsel van basisregistraties - Digitale Overheid
En de Top10 is een onderdeel van de BRT.

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.