NWB Wegen verversingsgraad in Locatieserver

De BAG en kadastrale gegevens worden dagelijks ververst in Locatieserver. Dat is helaas niet zo voor NWB Wegen gegevens. Het is onduidelijk wat de verversingscyclus is. In de metadata van NWB Wegen WMS/WFS staat september 2019, maar of dat ook meteen in Locatieserver is ververst is niet duidelijk.
Ik heb deze melding eerder gedaan via Beheer PDOK maar geen bevredigend antwoord gekregen
Ik kreeg het antwoord dat de bron verantwoordelijk is voor de verversingscyclus.

Ik kan me voorstellen dat voor de WMS/WFS service van NWBWegen je verwijst naar de metadata en dat het de verantwoordelijkheid is van de bron wat de update frequentie is.
Echter omdat de data ook in PDOK locatieserver wordt gebruikt verwacht ik een actievere benadering vanuit PDOK naar Rijkswaterstaat voor een snellere verversingsgraad.
Helemaal als je ook nog eens die service betaald wilt maken (onzalig plan).

1 like

@rli het is best wel lastig om van bijna alle 200 datasets continue in de gaten te houden of er een update zou moeten zijn geleverd of niet, mede omdat niet alle updates altijd precies op hetzelfde vaste moment binnen komen. Echter als het opvalt dan melden we dit natuurlijk wel bij de aanbieder. Wellicht is de strekking van het antwoord van beheer PDOK dat dit ook zelf gemeld kan worden door afnemers en dat contactgegevens van de aanbieder in het NGR staan. Maar laten we vooral elkaar helpen als keten (van aanbieder tot gebruiker) helpen om scherp te blijven :–)

Los van het proces, kan het zijn dat er iets anders niet goed gaat in dit specifieke geval van NWB. We gaan kijken waar in het proces iets niet goed gaat om weer bij te komen en blijven.

Gebruikt PDOK Locatieserver 200 datasets als bron?
Ik dacht alleen BAG, kadastraal en NWB wegen? Waar kan ik een overzicht vinden welke datasets Locatieserver gebruikt?
Nogmaals het gaat me alleen om de verversingsgraad van de datasets die PDOK Locatieserver gebruikt.

@rli nee dat niet (200 datasets), bedoelde meer dat we veel data verwerken en niet alleen voor de Locatieserver. Ook die andere services zijn belangrijk dus de scope is voor ons breed voor alle services. We benaderen wel vaak maar er zitten ook nog processen voor ons dus het is niet altijd een vaste datum (of wijkt af van hetgeen gepland), of het moet bij ons gepland worden. Maar ik snap wel wat je wil zeggen. De LS is een combinatieproductie product en PDOK heeft ook een rol en belang bij tijdige updates. Nogmaals laten we elkaar vooral scherp houden.

We hebben het nu in types beschreven in GitHub (API Locatieserver · PDOK/locatieserver Wiki · GitHub) maar willen hier op termijn wel een keer OpenAPI voor inzetten.

De Locatieserver bevat in totaal naast de BAG (dagelijks), DKK (dagelijks) en NWB (maandelijks) ook nog de de volgende datasets:

  • CBS Wijken-en Buurten (1x per jaar)
  • Bestuurlijke grenzen (1x per jaar)
  • Waterschap(s) grenzen (meestal 1x per jaar)

In sommige gevallen is er sprake van combinaties van, vandaar dat dit in GitHub is beschreven als types.