OGC API Vectortiles BAG alleen woonplaatsen

Hoi,

Bij het inladen van de BAG Vectortiles in RD zie ik alleen woonplaatsen, terwijl ik in de Webmercator versie woonplaatsen, panden en verblijfsobjecten zie.

Ik werk in QGIS 3.40.8

Is er iets mis in die service, of doet QGIS iets vreemds?

QGIS heeft op dit moment alleen de mogelijkheid om vectortiles van de WebmercatorQuad Tilematrixset in te laden. Die tiles werken in principe ook als je QGIS in RD bekijkt. Bijvoorbeeld met de volgende configuratie:

Overigens zijn de vectortiles uit de PDOK services plugin direct goed geconfigureerd.

Probleem is dat WebmercatorQuad in QGIS hardcoded is opgenomen als tilematrixset. Daardoor is het momenteel op een andere manier ook niet mogelijk (bijvoorbeeld door een andere CRS op de laag in te stellen) om een RDNewQuad Tilematrixset correct in QGIS getoond te krijgen. Er ligt een issue bij QGIS met het verzoek om ook andere tilematrixsets mogelijk te maken.

Dank je wel.

Ik zie inderdaad een issue in de QGIS lijst al van augustus 2023.
Er zou een fix zijn gedaan zodat alle Vector Tiles die niet 3857 zijn goed moeten worden weergegeven, maar met deze services lukt het dus nog niet.

Ik heb een vraag gesteld in de QGIS Gebruikersgroep community op Matrix om hier met z’n allen in te duiken. Gezamenlijk moeten we hier toch een oplossing voor kunnen vinden, toch?

1 like

Waar zie je dat die fix is gedaan?

In dit issue Display Vector Tile layers based on Vector Tile source CRS (EPSG:28992) · Issue #54366 · qgis/QGIS · GitHub, ik vermoed van het Kadaster als ik naar de nickname kijk, wordt vrij snel verwezen naar een pull request Ensure that non-EPSG:3857 vector tiles layers can be rendered in the correct place by nyalldawson · Pull Request #47617 · qgis/QGIS · GitHub om soortgelijke issues op te lossen.

Topicstarter vraagt daarna door, want hij / zij krijgt het niet werkend, maar er is uiteindelijk geen antwoord gekomen.

1 like

Dat is het issue inderdaad, -edit- en dat issue is inderdaad van ons -edit-, maar dat is inderdaad geen fix. Hier: QGIS/src/core/vectortile/qgsvectortilematrixset.cpp at master · qgis/QGIS · GitHub is effectief alleen webmercator(quad) als tilematrixset beschikbaar. Zolang daar geen OGC API variant of iets anders bijkomt gaan andere CRSen niet werken. Dat implementeren is niet triviaal, maar ook niet onmogelijk aangezien eea al werkt voor WMTS.

Zou jij in dat issue kunnen reageren waarom het geen oplossing is voor de OCG API vector tiles in RD van PDOK? Dan krijgt het weer hernieuwde aandacht.
Ik ben echt geen expert op dit vlak.

Ik heb inderdaad even een verduidelijkende opmerking geplaatst. Issue Setting a crs for a QgsVectorTileLayer does not update the crs for its tileMatrixSet · Issue #54673 · qgis/QGIS · GitHub is al gemarkeerd als featurerequest en heeft het API label. Daarin wordt verwezen naar dat eerdere issue. Recent is er veel werk verricht om OGC API Features handling binnen QGIS te verbeteren. Mijn hoop is dat de developer community van QGIS dit ook oppakt op termijn. Tot die tijd is werken met webmercatorquad in QGIS een werkbare oplossing gezien deze goed getoond worden ook als je je QGIS Project op een andere CRS instelt (rechts onderin).

1 like