Ik ben benieuwd of er hier iemand ervaring heeft met het omzetten/vertalen van latitude en longitude values naar pixel coördinaten. Voor een beeldherkenningsproject wil ik foto’s graag geautomatiseerd labelen. Ik heb nu een rechthoekig polygoon op de luchtfoto van een object waarin ik geïnteresseerd ben (mestsilo), in lat/lon values.
Ik heb de luchtfoto van PDOK opgehaald, en nu wil ik dus graag die lat/lon values omzetten naar pixel coördinaten. Met andere woorden: waar op de foto bevindt zich de mestsilo? Die heb ik namelijk als input voor mijn trainingsmodel nodig. Ik hoor het graag als iemand mij hiermee verder kan helpen! Gr. Esmee
Gelukkig is er een groot werkveld aan satellietbeeldclassificatie dat raakt aan de werkwijze die jij wilt bewandelen. Gelukkig is het meeste op de luchtfoto’s al geclassificeerd en gevectoriseerd in bestanden als de Basisregistratie Topografie (BRT) en Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Silo’s is nota bene een van de objectcategoriën PND | Pand · IMGeo objectenhandboek. Je hebt dus mooi een set om mee te starten. Je kan dan kijken of je regels werken op een ander deel van Nederland om daar de mestsilo’s te herkennen.
Er zijn voldoende packages (R of Python) die vervolgens de GeoTIFF kunnen lezen om de vertaling te maken van RD-coördinaten (geen lon/lat values dus) naar pixelcoördinaten en vice versa.
Bedankt voor je reactie! Hoe heten die (R) packages?
RD-coördinaten ipv lon/lat is geen probleem.
Zie ook deze vraag en antwoord op stackoverflow.com voor een Python implementatie.
Bedankt, Anton. Ik begrijp dat ik met rasters moet/kan gaan werken en die vervolgens over elkaar kan leggen. Nu ben ik daarom op zoek naar een manier om de luchtfoto’s van de pdok om te zetten naar een raster object/layer in R.
Heeft er iemand daar toevallig ervaring mee?
Ik heb geen ervaring met R, maar je kan mbv GDAL en het volgende bash script WMS plaatjes omzetten in een GeoTIFF :
#!/usr/bin/env bash
# based on https://gis.stackexchange.com/a/69190
minx=188842.88314703753
miny=441752.60717666434
maxx=192256.64314703754
maxy=444551.48717666435
crs="EPSG:28992"
url="https://service.pdok.nl/hwh/luchtfotorgb/wms/v1_0?SERVICE=WMS&VERSION=1.3.0&REQUEST=GetMap&FORMAT=image%2Fpng&TRANSPARENT=true&LAYERS=Actueel_ortho25&CRS=EPSG%3A28992&STYLES=&WIDTH=1016&HEIGHT=833&BBOX=${minx},${miny},${maxx},${maxy}"
image_name="image"
curl -o /tmp/${image_name}.png $url
gdal_translate -a_srs ${crs} -a_ullr $minx $maxy $maxx $miny /tmp/${image_name}.png ${image_name}.tif
# gdal use upperleft_x,upperleft_y,lowerright+x,lowerright_y for bounding box
Een GeoTIFF moet eenvoudig te gebruiken zijn in R.
Overigens zijn er ook GDAL bindings in R te vinden. Dat gecombineerd met de WMS GDAL driver zou het mogelijk moeten maken dit ook direct in R te doen.