Onbekende visualisatiecodes TOP10NL

De TOP10NL databestanden in GML bevatten visualisatiecodes om de objecten te beschrijven. Ik heb een Excel bestand gevonden van 3 jaar oud met daarin de gebruikte visualisatiecodes. Er is geen nieuwere versie te vinden.
Bij het importeren kom ik ook onbekende visualisatiecodes tegen, bijvoorbeeld 15960, 12610, 19770.

Is er ergens een actuele lijst te vinden? Kijk ik ergens overheen? Of nog andere tips om te achterhalen wat voor objecten er beschreven worden?

Hoi Anton,

Bedoel je de excel die door het kadaster geleverd wordt op: TOPNL - Kadaster.nl zakelijk
De metadata is minimaal, ik zie er geen versie en datum van. Maar de codes die jij noemt zie ik er niet in.

Bij deze de vragen direct voor het Kadaster:

  • is bovenstaande website de officiele plek voor de laatste versie mbt documenten?
  • Is de excel met de visualisatierichtlijnen de nieuwste versie?
  • kunnen jullie een datum en/of versie van de documentatie toevoegen?

Nee, hier kun je het Excelbestand downloaden dat ik bedoel:

https://register.geostandaarden.nl/visualisatie/top10nl/1.2.0/BRT_TOP10NL_1.2_visualisatie_1.0.xlsx

Laatst gewijzigd in februari 2016.

Op de tabbladen Punten, Lijnen en Vlakken vind je in rij 8 de visualisatiecodes per element.

Hallo @Anton,
In de levering van februari is een datamodelwijziging doorgevoerd.
Het document met de visualisatiecodes en de beschrijving ervan is daarbij buiten scope geweest.
We pakken dit op en komen uiterlijk eind februari met een nieuwe lijst.

2 likes

Bedankt @daniel.tewinkel, als je eind februari hier wilt laten weten waar ik de nieuwe lijst kan downloaden dan word ik daar erg blij van!

Hallo @Anton,
We hebben naar aanleiding van jouw opmerkingen enkele wijzigingen doorgevoerd.

  • De SLD’s zijn bijgewerkt en zijn weer gelijk aan hoe deze op PDOK gebruikt worden (in de map “Visualisatie/1.2.0”).
  • Aan alle documenten is een datum en revisiehistorie toegevoegd, zodat duidelijk is van wanneer het document is en wat de laatste wijzigingen geweest is.
  • Het document waarin is vastgelegd hoe de visualisatiecodes zijn gedefinieerd is toegevoegd. Dit document is ook aan de GML’s toegevoegd in de productinformatie.

Aan het document “BRT_TOP10NL_1.2_beschrijving_visualisatie.xlsx” zijn geen inhoudelijke wijzigingen doorgevoerd, omdat de betrokken objecten niet in de TOP10NL visualisatie op PDOK zijn opgenomen.

Deze wijzigingen worden ook doorgevoerd in het Technisch register (https://register.geostandaarden.nl/brt/top10nl/index.html). Dit kan alleen nog even duren.
Tot die tijd zijn deze documenten ook op Github te benaderen: top10nl/visualisatie/1.2.0 at master · kadaster/top10nl · GitHub

Bedankt Daniël, hier heb ik wat aan. Toch is het vreemd dat de ontbrekende visualisatiecodes (zie openingspost) wel voorkomen in het bestand visualisatiecode_attributen.xlsx en niet in de beschrijving_visualisatie.xlsx.

Ik heb nu iig een overzicht van alle codes, kan ik weer mee vooruit! :+1: