Onderscheid bouwkundige aanpassingen versus geometriecorrecties in bag historie?

Is het mogelijk onderscheid te maken tussen bouwkundige aanpassingen (obv van een gewijzigde pand geometrie) versus gemeentelijke correcties van een pand(geometrie) in de bag historie? Bij de situaties die ik zie lijkt zo’n onderscheid niet te maken. Maar is er wellicht een bag attribuut dat - wanneer juist gevuld door een gemeente - wel duidelijk maakt of een pand bv is uitgebouwd, of slechts een te kleine geometrie door de gemeente na verloop van tijd is hersteld/vergroot?

Ja sinds BAG2.0, dacht zo rond 2019 geïmplementeerd, heb je de status “pand in verbouwing” als het gaat om een pand uitbreiding waar ook een vergunning aan te pas is gekomen.

Ik weet niet precies hoe BAG beheerders omgaan met situaties waar pand uitbreidingen met behulp van mutatiesignalering aan het licht komen.

Er is een formeel juridische route waarin achteraf nog WABO vergunningen worden aangevraagd en afgegeven voor (bestaande) situaties die achteraf gezien vergunningsplichtig blijken. Met kans op verplichte sloop als die vergunning dan toch niet verleend wordt.

Maar of BAG beheerders die vergunningen alsnog registreren als ze die situatie al verwerkt hebben middels een ambtshalve verklaring op basis van die mutatiesignalering weet ik niet. Hangt misschien ook van de organisatie af.

Wat je kan doen is kijken of je een patroon kan herkennen in de mutatiedatum en brondocumentnummer. Als er veel pand geometrie mutaties zijn op 1 brondocument met dezelfde datum, dan is de kans groot dat het gaat om die geometrische correcties.

1 like