Volgens mij zitten hier wel mensen die van een GIS/Geo-puzzeltje houden?
Op woensdagochtend 6 mei organiseer ik van 09:30 tot +/- 11:30 een online kennissessie over onze praktijkervaring met betrekking tot de Realisatiestimulans.
Aanmelden kan hier:
https://gemeentelijkgeoberaad.pleio.nl/events/view/4a5daa9e-68b1-4f0d-809a-479322f5a9d0/kennissessie-realisatiestimulans-praktijkervaring-haarlemmermeer
Bij gemeenten speelt het volgende: de RVO heeft een subsidieprogramma opgetuigd: de “Realisatiestimulans”. Dat beoogd dat er meer ‘betaalbare woningen’ worden gerealiseerd. Per ‘betaalbare’ woning waarvan de bouw wordt gestart ontvangt de gemeente een bijdrage van 7.000,- van het Rijk. Appeltje eitje zou je denken als je de BAG gebruikt.
Men neme de status “bouw gestart” van een pand met woonfunctie, pakt het bouwjaar erbij en klaar ben je.
Helaas. Het bouwjaar blijkt een ‘geschat bouwjaar’ te zijn van de oplevering ten tijde dat de ‘bouwvergunning verleend’ is. Wat je nodig hebt is de ‘datum begin geldigheid’ van de status ‘bouw gestart’ van panden met een woonfunctie.
Echter, dan nog mis je de helft (of nog veel meer) en zeker die uit het ‘betaalbare’ segment. Want, zeker in het betaalbare segment, zijn genoeg woningen die gevormd worden uit een transformatie. Het gebouw staat er al, er zat een ‘kantoor’ in en wordt nu opgedeeld in appartementen. Ofwel: geen ‘bouw start’ in de BAG. Slechts ‘verblijfsobject gevormd’ ten tijde dat de (ver)bouwvergunning is verleend.
Enfin, allemaal problemen. Teveel om op te noemen en genoeg om je hersens eens lekker op te laten kraken.
De methode die ik heb uitgewerkt is volledig opensource (Python, Qgis) en met opendata (BAG). De pythoncode staat op github.
Github
Dit met het doel/de hoop dat anderen verder bouwen aan deze basis. Via merge en fork hoop ik op meer features. Misschien dat opvolgende processtappen ook gescript kunnen worden. Gebruik vooral de “Discussions” voor vragen en ideeën.
Parel met meer achtergrondinformatie
Ook is hier nog meer achtergrondinformatie te vinden over deze Realisatiestimulans:
Misschien heb je in de wandelgangen al van de Realisatiestimulans gehoord en wordt het keurig doorgeschoven van afdeling naar afdeling? Doe je voordeel met deze achtergrondinformatie en hopelijk zie ik je online op 6 mei.
eigen werkwijze bedacht?
Heb je ‘from scratch’ een eigen werkwijze bedacht voor je gemeente? Dan ben ik zéker benieuwd naar jouw aanpak en aantallen. Die wil ik dan graag vergelijken met mijn methode om de verschillen te onderzoeken en te verklaren. Wellicht ontdekken we dan allebei blinde vlekken in onze aanpak. Scheelt de gemeente toch weer zo’n 7.000 euro per betaalbare woning…