Ontbrekende gegevens bij NAP Peilmerken WFS

Als ik bijvoorbeeld de gegevens opvraag van een NAP peilmerk via:

https://geodata.nationaalgeoregister.nl/napinfo/wfs?request=Getfeature&featureid=nappeilmerken.18608

Dan krijg ik keurig de gegevens van dit peilmerk maar ik mis essentiële informatie. Ik mis de volgende velden:

• Pub.tekst
  • Muurvlak
  • Type bout
  • Publicabel of vervallen

Zijn deze gegevens niet beschikbaar via WFS of kan ik deze via een andere requestmethode opvragen?

In de WFS zijn de velden pub_tekst en type niet gevuld (leeg). Je kunt dit checken bijv. door de WFS NAP-peilmerken te laden in Qgis en dan de attribuuttabel te openen.
Het muurvlak is wel beschikbaar in de WFS via de velden x_muur_cm en y-muur_cm
Het veld Publicatielabel is niet aanwezig in de WFS.

Pub_tekst en Type staan misschien in een schema benoemd maar deze gegevens worden niet geleverd door de WFS service.

In QGIS worden ze inderdaad wel genoemd maar omdat ze NULL zijn worden ze niet gevuld vanuit de WFS. Zie de volgende link om de gegevens van een peilmerk op te halen, daar komen deze velden niet in voor.

https://geodata.nationaalgeoregister.nl/napinfo/wfs?request=Getfeature&featureid=nappeilmerken.18608

Het muurvlak is een aanduiding (Zuid, Noord, Oost, West). Uit de coördinaten kan het muurvlak niet gehaald worden.

Zonder deze gegevens is deze WFS service onbruikbaar. De peilmerken zijn hiermee niet terug te vinden in het veld. Worden deze gegevens alsog toegevoegd aan de WFS?

De eigenaar van deze dataset is Rijkswaterstaat. Ik vraag aan Rijkswaterstaat om hierop te reageren.

Super, bedankt! Ben benieuwd :slight_smile:

Hieronder staat de reactie die ik kreeg van Rijkswaterstaat:

Naar PDOK leveren wij alleen data over bouten met publicabele hoogtes, geen data over vervallen bouten.
Voor data over actuele bouten, vervallen bouten, bouten met niet publicabele hoogtes, foto’s en Pub.tekst, muurvlak, tybe bout, zie de webviewer https://geoservices.rijkswaterstaat.nl/geoweb_silverlight/?Viewer=NAPinfo#

Als u behoefte aan historie hebt, kunt u een verzoek insturen op servicedesk-data@rws.nl met motivatie en een 06-nummer, dan krijgt u een inlog op NAPinfo GeoWeb.

Helaas leveren wij geen service van NAPinfo GeoWeb voor derden, wegens veiligheidsreden. Op NAPinfo kunt u de data waar u interesse voor hebt als csv downloaden. Meer informatie hierover staat in de handleiding.

Jammer dat de vraag over de twee ontbrekende velden niet wordt benoemd. Zonder deze gegevens is de WFS service niet te gebruiken.

De webviewer kan ik ook niet gebruiken, mijn browser heeft de ondersteuning voor de de plugin Silverlight gestopt.

1 like

reactie van Rijkswaterstaat:

Het technische team van Rijkswaterstaat CIV is op de hoogte van de Silverlight-problematiek.
Tot er een nieuwe versie komt van NAPinfo (momenteel is dat project nog niet gestart), kunt u een verzoek naar servicedesk-data@rws.nl sturen met wat voor data (publicabel/niet publicabel/vervallen, welke kaartblad etc.) u nodig hebt.
Wij kunnen dan tekst-bestanden leveren.

1 like