Op deze kaart selecteer ik wegvakken in het NWB van meer dan 600 meter meter die een Openbare Ruimte Label in het NWB hebben.
Vervolgens zoek in de Openbare ruimte labels het label voorkomt van het type ‘Weg’.
select w.wvk_id, w.bag_orl, st_length(w.geom), w.geom,
count(*)
from wegvakken w
left join orl_ogc_20251031 b
on w.bag_orl=b.bag_opr
where wegbehsrt <> 'R'
and bag_orl is not null
and b.openbareruimtetype ='Weg'
and st_length(w.geom) > 600
group by w.wvk_id, w.bag_orl, st_length(w.geom), w.geom
Alle wegvakken van meer dan 600 meter zouden in beginsel 2 labels moeten hebben. Op de kaart zie je ‘rode gemeentes’ waar dat niet het geval is, naast veel ‘groene gemeentes’.
Zou je kunnen stellen dat de ORL’s in die gemeentes niet conform de specs zijn?
Helemaal waar dat de weg van meer dan 600 meter ìn een gemeente ligt. Maar hou je er ook rekening mee dat de weg een bronhouderscode kan hebben van een niet-gemeente?
Of kan het zo zijn dat van bijvoorbeeld een provinciale weg de bgt afbakening van de weg de provincie doet en de gemeente de ORL moet toevoegen aan die weg?
Je zou natuurlijk ook kunnen stellen, dat dit soort labels zoals openbareruimtenaam een overblijfsel zijn uit het CAD-tijdperk en ze eigenlijk een attribuut zouden moeten zijn van de daadwerkelijke objecten. De plaatsing en cartografische (schreef ik het toch bijna met een “ḱ”) visualisatie van de labels kan dan worden bepaald op het moment van weergave, niet op het moment van registratie.
@ThomasHaarlem: Goed punt. De telling laat zien binnen welke gemeente iets gebeurt, maar dat is niet hetzelfde als wie de bronhouder is. Dus het zegt op zichzelf niets direct over de gemeente. (Al is het wel opvallend dat de gemeentegrenzen goed zichtbaar zijn; dat zegt dus indirect toch iets over de gemeente.)
De analyse is uitgevoerd op wegvakniveau. Als meerdere wegvakken dezelfde ORL hebben, is dat nog niet meegenomen.
Ook dank aan @sbjager en @emacgillavry voor de duiding: het oorspronkelijke doel van deze kaart is cartografie, niet de naamgeving van objecten.
Aha nu ik je openingspost beter lees: Begrijp ik goed dat er in het NWB hele lange wegvakken zijn (meer dan 600 meter) en dat je dat vergelijkt met de BGT?
Want wat ik ook heb begrepen is dat (sommige?) gemeenten de BGT-wegen opdelen in kleinere wegvakken ten behoeve van de BOR (beheer openbare ruimte).
Kan het dan goed zijn dat ook in die BGT keurig om de 300 meter een ORL staat, of in elk geval in elk opgedeelde BGT-wegvak, maar dat dat niet terugkomt uit je analyse omdat die uitgaat van één lang wegdeel?
Je ziet inderdaad heel keurig hoe de rode lijnen de gemeentegrenzen volgen, dus het zal een bronhouders-dialect zijn
Hoe lees je je openbare ruimtelabels in? Ik heb de GML Light gedownload, en kijk daar rechtstreeks in. En dan zie ik in Medemblik dat bijvoorbeeld de Poelweg 2 features heeft, waarvan de 1e 3 plaatsingspunten heeft, en de 2e 1. In totaal komt de Poelweg als label dus 4 keer voor, maar het gaat maar om 2 featuremembers. Dus dat zou een oorzaak kunnen zijn, dat sommige bronhouders 1 plaatsingspunt per label aanhouden, en anderen meerdere plaatsingspunten per label. Is misschien ook afhankelijk van welke software ze gebruiken.
Ik denk dat dat wel meevalt, ik vrees alleen dat QGis alleen de featuremembers leest met 1 punt voor elk featuremember. En dan vallen er bij de Poelweg dus 3 weg, omdat 1 van die labels een multipunt is. Ik weet in QGis zo gauw geen oplossing, maar er zijn hier mensen die veel meer weten van QGis dan ik
En dit soort problematiek is wel eerder voorgekomen. Ik zal eens zoeken hier op het forum, want als ik me goed herinner is iets vergelijkbaars eerder langs gekomen hier (met de Top10 wegen - lijn + vlak of zoiets).
Vermoedelijk zal je originele analyse dus wat anders uitpakken dan nu, en wederom vermoedelijk ligt de oorzaak bij de software die de diverse bronhouders gebruiken.
Je noemt de Poelweg in gemeente Medemblik. Deze openbare ruimte ligt in twee BAG-woonplaatsen: Medemblik en Oostwoud. Per BAG-woonplaats wordt er in de BGT één openbareruimtelabel gemaakt. Dat verklaart waarom je twee openbareruimtelabels krijgt.
Een openbareruimtelabel kan meerdere plaatsingspunten (labelposities) bevatten. Die plaatsingspunten zie je ook in de BGT-visualisaties van PDOK.
Hieronder het openbareruimtelabel van de Poelweg in BAG-woonplaats Medemblik (gedownload via de PDOK download viewer). Dit openbareruimtelabel heeft 6 plaatsingspunten.
Je gebruikt nu in QGIS de laag ‘Openbare Ruimte Label (ORL)’ van type ‘OGC API-Features’ uit de PDOK-plugin. Die laag laat maar één van die plaatsingspunten zien, en is dus niet geschikt voor je analyse.
In plaats daarvan zou je alle plaatsingspunten uit het openbareruimtelabel moeten gebruiken.